فن ماینر

فن های خنک کننده AVC

فن خنک کننده ای وی سی

فن خنک کننده یکی از ضروری ترین قطعات در دستگاه های استخراج ارز دیجیتال یا ماینر است. زیرا ماینرها به دلیل انجام پردازش های سنگین و پی در پی با افزایش شدید دما رو به رو هستند و در صورت عدم استفاده از فن مناسب، آسیب جدی خواهند دید و از کار خواهند افتاد. AVC یکی از تولیدکنندگان برتر انواع فن خنک کننده محسوب می شود، که در این مقاله به معرفی کامل این برند و فن های خنک کننده AVC می پردازیم.

شرکت AVC، تولید کننده فن های خنک کننده و قطعات الکترونیکی

شرکت AVC با نام کامل Asia Vital Components در سال 1991 در تایوان تأسیس شد.

ساختمان مرکزی AVC در تایوان

این شرکت در لیست 2000 تولیدکننده برتر تایوان در سال 2021 که توسط مجله CommonWealth در همان سال منتشر شد، رتبه 95 را به دست آورد. همچنین طبق اعلام دفتر مالکیت معنوی وزارت اقتصاد تایوان در سال 2021، شرکت AVC از نظر درخواست ثبت اختراع رتبه 88 را به خود اختصاص داده است.

AVC در لیست بهترین کارفرمایان جهان که توسط نشریه فوربس در سال 2021 منتشر شده است، در جایگاه 731 قرار گرفته است.

این شرکت دارای تیم های تحقیق و توسعه حرفه ای، فناوری های نوآورانه با گواهی ثبت اختراع، آزمایشگاه معتبر، و نرم افزارهای شبیه سازی مکانیکی و دفع کامل حرارت است. کارخانه های تولیدی اصلی این شرکت همگی در چین در شهرهای شنژن، ووهان، شانگهای، دونگوان و چنگدو قرار دارند. این شرکت همچنین شعب و انبارهای لجستیک دیگری را ایجاد کرده است که به ارائه پشتیبانی فنی به موقع و خدمات پس از فروش مشغولند.

شرکت AVC با دو دهه تجربه در طراحی و تولید فن های الکتریک، دارای تیم های تحقیق و توسعه قوی و نیز چندین گواهی ثبت اختراع کاملاً انحصاری است. آزمایشگاه AVC دارای گواهینامه ISO17025 و قادر به انجام آزمایشات مربوط به طول عمر و اطمینان پذیری محصولات این شرکت می باشد.

محصولات شرکت AVC

این شرکت علاوه بر ارائه راهکارهای سرمایشی و تولید فن های خنک کننده AVC، دارای تیم های تحقیق و توسعه حرفه ای است که در رشته های طراحی نوری، منبع نور، هدایت گرما، مهندسی الکترونیک، نرم افزار، مکانیک، تستینگ و … فعالیت می کنند.

از تولیدات گسترده این شرکت می توان به قطعات ضروری کاملاً یکپارچه تجهیزات کامپیوتری همچون مادربرد، کِیس، ماژول سرمایشی، صفحه لمسی، ماژول دوربین، ماژول وبکم و … اشاره کرد. محصولات پنل لمسی AVC نیز در تبلت ها، کامپیوترهای All-in-One، محصولات صنعتی و ماژول های صفحه نمایش گوشی موبایل کاربرد دارد.

محصولات شرکت AVC

این شرکت در زمینه طراحی و تولید لولا مختص محصولات صفحه لمسی مانند لپتاپ نیز فعال است و در این زمینه چند گواهی ثبت اختراع دارد. این محصولات در تجهیزات ارتباطی، محصولات صنعتی، تجهیزات پزشکی، دستگاه های فوتوکپی، و نیز لوازم الکترونیک مصرفی از جمله کامپیوتر، نوت بوک، تبلت، دوربین، کنسول بازی، ای بوک و … به کار می روند.

لولای لپتاپ AVC
نمونه هایی از لولای استند پشتی و لولای داکینگ لپتاپ برند AVC

محصولات سرمایشی AVC

AVC به مونتاژ فناوری های سرمایشی حرفه ای از جمله همرفت طبیعی، همرفت واداشته، سرمایش با مایع و سرمایش ترموالکتریک می پردازد و این فناوری ها را با محصولات صنعتی مختلف ادغام می کند. AVC همچنین به تولید راهکارهای دفع گرمای 1 وات تا 105 وات می پردازد.

AVC همچنین با سرمایه گذاری بر روی تیم های تحقیق و توسعه خود، و نیز با تمرکز بر ایجاد فناوری های جدید، محصولات و راهکارهای مدیریت حرارتی AVC را با نیازهای بازار و مشتریان خود در سراسر جهان تطبیق می دهد.

شرکت AVC دارای یک آزمایشگاه تحقیق و توسعه کامل برای انجام تست HALT بر روی محصولات است. در این آزمایش به تدریج بر شدت شرایط تنش زای محیطی که محصول در آن قرار دارد (مانند دما، رطوبت و ارتعاش) افزوده می شود؛ و به این ترتیب، کمبودها و نقاط ضعف محصولات شناسایی شده و به سرعت را برطرف می گردند.

AVC با بهره گیری از محصولات و از فناوری سرمایشی خود و توانایی شبیه سازی و آنالیز سرمایشی قوی، به ارائه راهکارهای سرمایشی یکپارچه در زمینه های کامپیوتر، تجهیزات ارتباطی، انرژی، اتومبیل، حمل و نقل و سایر زمینه های کاربردی سرمایش صنعتی می پردازد.

فن های خنک کننده AVC مدل All-in-One
فن های خنک کننده AVC مدل All-in-One

این شرکت تایوانی در زمینه تجزیه و تحلیل شبیه سازی جریان گرما نیز موفق است و از نرم افزارهای معتبر شبیه سازی طراحی همچون Ansys-CFX، Ansys-Fluent (برای آنالیز جریان هوا و صدای فن)، Ansys-Mechanical (برای آنالیز ساختار محصول)،Moldex 3D (برای آنالیز Moldflow)، Maxwell 3D (برای طراحی و آنالیز الکترومغناطیسی)، و AFID (برای شبیه سازی اِیرفُویل) بهره می گیرد.

آنالیز گرمایی هیت سینک با استفاده از نرم افزار Ansys-Fluent
آنالیز گرمایی هیت سینک با استفاده از نرم افزار Ansys-Fluent

محصولات سرمایشی AVC شامل انواع فن خنک کننده (DC، EC و سانتریفیوژ) هیت سینک فعال، هیت پایپ یا محفظه بخار، رادیاتور انتهایی (در دو مدل هیت پایپ و سرمایش با مایع)، رادیاتور (هوا به هوا، هوا به مایع، مایع به مایع)، رادیاتور کمپرسور و … است.

خنک کننده CPU برند AVC
خنک کننده CPU برند AVC (ترکیب فن، هیت سینک و هیت پایپ مسی)
هیت سینک AVC

هیت سینک یک مبدل حرارتی غیرفعال است که گرمای تولید شده توسط یک وسیله الکترونیکی یا مکانیکی را به یک محیط سیال (اغلب هوا یا مایع خنک کننده) منتقل می کند و گرما از آن جا از دستگاه دفع می شود. بنابراین هیت سینک اجازه می دهد تا دمای دستگاه تنظیم شود. در کامپیوترها از هیت سینک برای خنک کردن CPU، GPU و برخی چیپ ست ها و ماژول های RAM استفاده می شود.

هیت سینک فعال، یکی از محصولات شرکت AVC، از ترکیب هیت سینک و فن های خنک کننده AVC به وجود می آید که در ادامه تصویر آن را مشاهده می کنید.

هیت سینک فعال برند AVC
هیت سینک فعال برند AVC
هیت پایپ AVC

هیت پایپ یا لوله حرارتی، همانطور که از نامش پیداست، برای انتقال گرما استفاده می شود. اما لوله های آن به گونه ای تغییر یافته که ساختاری فتیله ای یا اصطلاحاً مویرگی داشته باشد. این لوله ها کاملاً درزگیری شده اند و حاوی یک ماده سیال خنک کننده هستند.

رادیاتور AVC با هیت پایپ
رادیاتور خنک کننده AVC با 4 هیت پایپ مسی

در ساخت هیت پایپ می توان از طیف وسیعی از مواد استفاده کرد، اما لوله های مسی و آب به عنوان خنک کننده نسبت به سایر مواد، پرطرفدارتر هستند. مس رسانایی بالایی دارد، به صورت تجاری در دسترس است و دستکاری آن در طول فرآیند تولید نیز آسان است. محدوده دمای انجماد تا تبخیر آب نیز بیشترین کاربردهای هیت پایپ را پوشش می دهد. به همین دلیل، در اکثر هیت پایپ ها از آب به عنوان ماده سیال خنک کننده استفاده می شود.

سرمایش لپتاپ با هیت پایپ
استفاده از هیت پایپ در خنکسازی لپتاپ MSI
محفظه بخار AVC

محفظه بخار یا Vapor Chamber نیز یک وسیله خنک کننده با کارایی بالا است که گرمای قسمتی از سیستم را که با افزایش حرارت رو به رو است، به یک پَنل وسیع هدایت می کند.

ساختار محفظه بخار متشکل از یک محفظه خلاء، و دو صفحه فلزی است که به هم جوش داده شده اند و یکی در بالا و دیگری در پایین قرار دارد. دیواره داخلیِ این محفظه درست مانند هیت پایپ، دارای یک ساختار فتیله ای و نیز یک ماده سیال خنک کننده با بازدهی بالا است. گرمای ورودی توسط ماده خنک کننده داخل بخش فتیله ای جذب شده و آن را تبخیر می کند؛ و به همین دلیل محفظه بخار نامیده می شود.

 این وسیله سرمایشی به طور گسترده در محصولات دارای عناصر رسانای گرما با عملکرد بالا مانند سرور، تجهیزات مخابرات، GPU، عناصر خنک کننده LED با بازدهی بالا و غیره استفاده می شود.

تفاوت محفظه بخار و هیت پایپ در این است که محفظه بخار اغلب برای انتقال گرما به یک هیت سینک نزدیک استفاده می شود، در حالی که هیت پایپ معمولاً برای انتقال گرما به یک سینک در نقطه ای دورتر به کار می رود.

محفظه بخار AVC
فن های خنک کننده AVC

فن های خنک کننده AVC شامل فن های DC، فن های EC، و فن های سانتریفیوژ باریک است.

اطمینان پذیری بالا و عمر طولانی از ویژگی های برجسته فن های خنک کننده AVC است. طراحی این محصولات بر بازدهی بالا، سر و صدای کم، سازگاری با محیط زیست و صرفه جویی در انرژی متمرکز است. AVC همچنین به طراحی و تولید فن های کاملاً سفارشی با توجه به نیاز مشتریان خود می پردازد و آن ها را به گونه ای طراحی می کند که در شرایط محیطی سخت نیز دوام بالایی داشته باشند.

فن خنک کننده صنعتی AVC
فن های خنک کننده AVC

در فن های خنک کننده AVC از طراحی حذف سروصدا (noise cancellation) استفاده می شود.

زمانی که یک فن خنک کننده در حال کار است، تغییرات سرعت و فشار جریان هوا باعث ایجاد سروصدا می شود؛ این زمانی رخ می دهد که هوا توسط سطوح بالایی و پایینی پره های فن به جریان در آید. این مسئله باعث جدا شدن هوا در آن نقطه و ایجاد یک میدان جریان ناپایدار و غیریکنواخت می شود و مشکلاتی همچون جریان گردابی، جریان ثانویه، و … را ایجاد می نماید.

شرکت AVC در زمینه کنترل سروصدای فن تجربه بسیاری دارد. این شرکت با استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای مناسب برای شبیه سازی و آنالیز آزمایشی جریان هوای فن الکتریک، مشکلات مربوط به سروصدای فن ها را پیشبینی، کنترل و برطرف می نماید.

جریان هوای ثانویه فن

AVC در کنترل زاویه، انحنا، ضخامت و شکل پره های فن های خنک کننده مهارت دارد و به این ترتیب، به بهبود توزیع فشار روی پره ها و کاهش مشکلات جدا شدن هوا می پردازد. این شرکت همچنین با استفاده از طراحی مناسب فرِیم، تعامل بین پره ها و جریان هوایی که از درون فریم عبور می کند را بهبود می بخشد و جریان غیریکنواخت و گردابی را به حداقل می رساند. این مسئله به کاهش سروصدای فن های الکتریک کمک شایانی می کند.

فن EC برند AVC

فن های EC (مخفف Electronically Commutated به معنایی جابجایی به صورت الکترونیک) با ترکیب ولتاژهای AC و DC کار می کند. به بیان ساده، موتور فن EC با ولتاژ DC کار می کند اما از یک منبع AC تغذیه می شود. این طراحی نه تنها موجب صرفه جویی در انرژی است، بلکه می تواند سرعت موتور را نیز کنترل نماید.

فن DC برند AVC

فن اکسیال یا محوری DC نوعی فن صنعتی است که برای خنک سازی تجهیزاتی که هنگام استفاده حرارتشان بالا می رود، استفاده می شود. این فن ها به این دلیل اکسیال یا محوری نامیده می شوند که به موازات محور هوا را به داخل می کشند و تخلیه می کنند.

فن های محوری به نحوی مؤثر حجم زیادی از هوا را برای خنک کردن اجسام یا تهویه فضا جابجا می کنند. مواد و قطعات جانبی مورد استفاده برای این فن ها بر اساس نوع کاربرد و عوامل فیزیکی مانند محیطی که در معرض آن قرار می گیرند، دما، رطوبت، فشار و غیره تعیین می شود.

فن های DC برند AVC
فن های DC برند AVC

این فن ها تقریباً در هر اندازه ای موجود هستند و بسته به ابعادشان برای کار کردن به برق زیادی نیاز ندارند. فن های DC ولتاژ کمی دارند (3، 5، 12، 24، یا 48) و معمولاً با منبع تغذیه یا باتری کار می کنند.

با این حال، جریان هوایی که فن های محوری تولید می کنند کم فشار است. ترکیب این فشار کم و حجم بالای جریان هوا باعث می شود جریان هوا به صورت یکنواخت در فضای مورد نظر توزیع شود. این مسئله فن محوری را به گزینه ای ایده آل برای خنکسازی ماینرها بدل کرده است.

از فن های خنک کننده AVC در چه مدل ماینرهایی استفاده می شود؟

فن های خنک کننده AVC سایز 4 در 4 برای سرمایش منبع های تغذیه ماینر های S11، S17 و T17 به کار می رود.

از فن های خنک کننده AVC سایز 12 در 12 نیز در ماینرهای E10, E9, F1, M3, S11, S17, S19, S9, T17, T2T, T9 استفاده می شود.

فن دمنده سانتریفیوژ یا حلزونی برند AVC

فریم های سانتریفیوژ این فن شبیه به لاک حلزون است و به همین دلیل، به آن فن حلزونی نیز می گویند. فن های سانتریفیوژ هوا را در محفظه دمنده، تحت فشار قرار می دهند. این فن ها در مقایسه با فن های محوری جریان هوای ثابت و پرفشاری را تولید می کنند، اما حجم کمتری از هوا را جابجا می نمایند.

فن های سانتریفیوژ با پروانه های منحنی رو به جلو یا رو به عقب و برای دمیدن یا مکش موجود هستند. این فن ها در مقایسه با فن های محوری معمولاً به برق بیشتری نیاز دارند.

فن سانتریفیوژ AVC
فن سانتریفیوژ AVC
دمنده سانتریفیوژ فوق باریک AVC
دمنده سانتریفیوژ فوق باریک AVC

هر دو نوع فن سانتریفیوژ و محوری نویز صوتی و الکترومغناطیسی تولید می کنند، اما صدای مدل های سانتریفیوژ تا حدودی بیشتر از مدل های محوری است.

این نوع فن دمنده نیز با ابعاد و سرعت های مختلف موجود است. فن های خنک کننده AVC از نوع سانتریفیوژ فوق باریک برای سرمایش سیستم هایی که فضای کمی را اشغال می کنند، مانند لپتاپ، به کار می رود.

ماینرفن ؛ نامی که می شناسید

بزرگترین تأمین کننده فن های خنک کننده ماینر در ایران با ارائه انواع فن در برند ها و ابعاد مختلف

بنر ماینرفن

از فن های ماینر چطور استفاده کنیم؟

برای استفاده بهینه از فن ماینر، بهتر است آن را در محیط هایی با تهویه مناسب و عاری از هرگونه گرد و غبار و رطوبت نگهداری کنید، زیرا دما و گرد و غبار بیش از حد باعث کاهش عمر دستگاه می شود.

فن های ماینر، هیت سینک های چیپ های هش برد را خنک می کنند، و در منبع تغذیه نیز خنک سازی خازن ها و قطعات الکترونیکی که زیر فشار بار سنگین هستند را بر عهده دارند. 

به همین دلیل، اکیداً توصیه می شود در صورت خرابی فن، آن را در اسرع وقت تعویض نمایید. زیرا در صورت عدم کارکرد صحیح فن، فرآیند خنک سازی دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد. این مسئله به مرور زمان به چیپ ست های هش برد دستگاه و قطعات منبع تغذیه ماینر آسیب رسانده و در نهایت موجب از کار افتادن دستگاه می شود.

بنابراین توصیه می شود فن های خنک کننده در ماینرهایی که به صورت دائمی در حال کار هستند هر دو هفته یک بار سرویس شوند. به علاوه باید هر دو ماه یک بار فن ها را به صورت کامل و اساسی سرویس نمود.

چنانچه در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، کارشناسان ماینرفن با پشتیبانی همه روزه و حتی در ایام تعطیل به صورت تلفنی آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره و راهنمایی لازم به شما هستند، و برای انتخاب بهترین و مناسب ترین محصول در کنار شما خواهند بود.

چه زمانی باید فن را تعویض نمود؟

اصلی ترین دلایلی که نشان می دهد فن های خنک کننده ماینر معیوبند و باید تعویض شوند، عبارت است از:

  • از کار افتادن فن
  • ایجاد صدای ناهنجار توسط فن
  • پایین آمدن بیش از حد دور فن، به طوری که دمای چیپ ست ها از حد مجاز بالاتر رفته باشد.

نکات مهم در خرید فن ماینر

خرید یک فن خنک کننده نامناسب می تواند به سایر قسمت های ماینر آسیب برساند و هزینه زیادی به همراه داشته باشد. بنابراین در هنگام خرید تمامی نکات و شرایط سیستم ماینر خود را در نظر بگیرید و فن مناسب را انتخاب نمایید.

میزان آمپر و قدرت دور فن

توجه به این دو پارامتر در انتخاب فن مناسب بسیار اهمیت دارد. برای مثال، فرض کنید برای خنک سازی ماینر نیاز به فن حداقل یک آمپر با دور 5،500 باشد. برای چنین دستگاهی نباید فنی را انتخاب کنید که میزان آمپر و دور آن از این مقادیر خیلی کمتر و یا خیلی بیشتر باشد؛ بلکه باید تا حد امکان به این مقادیر نزدیک باشد تا خنکسازی ماینر شما به بهینه ترین شکل ممکن انجام شود.

تعداد پره های فن

پروانه ای که در داخل فن ماینر شما می چرخد معمولاً دارای 3، 5، 7، 9 و یا 11 پره است. تعداد پره ها و طراحی آنها می تواند بر پارامترهای مختلفی همچون حجم هوای منتقل شده تأثیر بگذارد. جنس پره ها نیز بر عملکرد فن در درازمدت اثر گذار است. به عنوان مثال، برخی از فن های ماینر از پلاستیک ضد گرد و غبار ساخته شده اند که دیرتر کثیف می شود.

ابعاد فن

شرکت های تولید کننده فن معمولاً در تمامی مدل ها سایزهای مختلفی را ارائه می کنند و شما می توانید بر اساس نیاز خود، سایز مناسب را تهیه کنید. برای تعیین سایز مناسب فن باید به مدل دستگاه ماینر، منبع تغذیه آن و نیز توصیه های سازنده آن توجه کنید.

کانکتور فن

فن ها دارای کانکتورهای مخصوصی هستند که به کنترل برد ماینر و یا منبع تغذیه ماینر متصل می شوند. این کانکتورها بسته به مدل کنترل برد و ویژگی های ماینر متفاوت هستند. 

فن های 14 در 14 دارای دو نوع کانکتور هستند: 6 پین با 6 سیم، و 4 پین ATX با 6 سیم. 

کانکتور فن ماینر 6 پین 6 سیم
کانکتور 6 پین با 6 سیم

برای فن های 12 در 12 نیز  دو نوع کانکتور وجود دارد: 4 پین و 6 پین (با 6 سیم یا با 4 سیم).

کانکتور فن ماینر 4 پین
کانکتور 4 پین
کانکتور فن ماینر 6 پین با 4 سیم
کانکتور 6 پین با 4 سیم

کانکتور فن های کوچکتر نیز اغلب 2 پین، 3 پین و 4 پین هستند. (با 2 سیم، 3 سیم و 4 سیم)

کانکتور فن ماینر 2 پین
کانکتور 2 پین
کانکتور فن ماینر 3 پین
کانکتور 3 پین

بنابراین برای انتخاب کانکتور فن مناسب، باید حتماً به نوع دستگاه ماینر و کنترل برد و همچنین به نوع کانکتور منبع تغذیه آن نیز توجه کرد.

تنظیم سرعت فن ماینر

از آن جایی که دستگاه های ماینر نیازمند سرمایش زیادی هستند لازم است فن های آن ها با دور بالا بچرخند. فن های ماینر با سرعت بالای 5000 دور در دقیقه معمولاً صدای زیادی تولید می کنند. آلودگی صوتی این فن ها در اوج چرخش تا 6500 دور در دقیقه بعضاً به 75 دسی بل هم می رسد. 

در نسخه های نرم افزارهای اوریجینال کارخانه های تولید کننده ماینر، دور فن ماینر به هیچ عنوان به صورت دستی قابل تغییر نیست. بلکه کنترل برد با توجه به دمای چیپ ستِ هش بردها به صورت اتوماتیک دور فن را فرمان داده و تنظیم می کند.

گاهی برای خنک سازی ماینرها، آن ها را درون روغن مینرال قرار می دهند. این روغن رسانایی بالایی ندارد و گرمای ماینر را به خوبی انتقال داده و آن را خنک می نماید.

در ماینرهایی که به این شیوه خنک می شوند، وجود فن ضروری نیست و فرد ممکن است تمایل داشته باشد دور فن ها را کم کند. در این صورت، تنها با استفاده از نرم افزارهای اوورکلاکینگ مخصوص می توان دور فن را به صورت دستی پایین آورد.

اما اگر فرد بخواهد برای سایلنت کردن ماینر و یا قرار دادن آن در روغن مینرال، فن را از مدار خارج کند چه باید کرد؟

از آن جایی که در دستگاه های جدید کنترل برد فن ها را به صورت اتوماتیک تنظیم می کند، عملکرد فن ها توسط سنسورهای کنترل برد حس می شود. و اگر یک فن از کار بیفتد، دستگاه ارور داده و عملکرد ماینر متوقف می شود. در این صورت برای خارج کردن فن از مدار باید از سیمولاتور یا شبیه ساز فن استفاده کرد. این شبیه ساز به کنترل برد القا می کند که فن متصل است و مشکلی وجود ندارد؛ و در واقع، به نوعی کنترل برد را فریب می دهد تا متوجه قطع شدن فن نشود و دستگاه را از کار نیندازد.

این مقاله توسط تیم تولید محتوای آرمو وب به طور اختصاصی برای مجموعه ماینرفن تهیه و تنظیم شده است و تمام حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به مجموعه ماینرفن می باشد. بنابراین هرگونه استفاده و کپی برداری از این صفحه می‌بایست با ذکر منبع لحاظ گردد.

محصولات AVC در ماینر فن

بنر ماینرفن

در صفحه اینستاگرام ما عضو شوید تا از اخبار روزانه محصولات مطلع باشید.

مطالب مرتبط

یک نظر در “فن های خنک کننده AVC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *