فن ماینر

فن ماینر نیدک – Nidec

برند نیدک

فن خنک کننده یکی از مهمترین قطعات دستگاه استخراج ارز دیجیتال یا ماینر است که وظیفه کنترل دمای اجزای داخلی را بر عهده دارد. در این مقاله درباره یکی از برند های برتر در این زمینه، یعنی فن ماینر نیدک صحبت خواهیم کرد. تمامی ماینرها به دلیل فرآیندهای سنگینی که انجام می دهند با افزایش قابل توجه دما رو به رو هستند و این عملکرد آن ها را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. استفاده از یک فن خوب می تواند دمای آنها را کنترل کرده و طول عمر آنها را افزایش دهد.

Nidec ؛ یکی از برترین تولید کنندگان فن های خنک کننده

Nidec یکی از شرکت های پرسابقه و مطرح آسیایی در دنیا است که بر تولید و توزیع موتورهای الکتریکی در ابعاد بسیار کوچک تا بسیار بزرگ و صنعتی متمرکز است. این کمپانی تولید کننده شماره یک موتورهای الکتریکی در جهان به شمار می رود.

موتور الکتریک نیدک
موتورهای دقیق و کوچک نیدک

این شرکت در سال 1973 و با نام Nippon Densan توسط شیگِنوبو ناگاموری و سه تن از همکارانش در کیوتوی ژاپن تأسیس شد و نام آن بعدها به Nidec Corporation تغییر یافت.

شیگنوبو ناگاموری مؤسس شرکت نیدک
شیگِنوبو ناگاموری، مؤسس شرکت نیدک
ساختمان مرکزی نیدک در توکیو ژاپن
ساختمان مرکزی نیدک در توکیو، ژاپن
شرکت نیدک آمریکا

در نخستین دهه فعالیت، نیدک در آمریکا و سپس در کشورهای آسیایی و اروپایی به افتتاح نمایندگی فروش اقدام کرده بود؛ اما تأسیس شرکت Nidec America Corporation در سال 1976 در آمریکا اولین گام نیدک برای گسترش تجارت خود به سراسر دنیا محسوب می شد.

شرکت نیدک-تورین در آمریکا

همچنین در سال 1984 و به منظور نفوذ به بازار فن و دمنده، نیدک با کمپانی تورین، تولید کننده برجسته فن در آمریکا، وارد همکاری شد. این همکاری به تأسیس شرکت Nidec-Torin Corporation در آمریکا انجامید.

موتور DC براشلس نیدک

نیدک در ابتدای کار به تولید موتورهای الکتریکی AC مشغول بود. این شرکت پس از گذشت دو سال، خط تولید موتورهای براشلس DC  در همه ابعاد را نیز افتتاح کرد. (در تصویر، نمونه ای از موتورهای براشلس DC نیدک با روتور داخلی را مشاهده می کنید.)

نیدک علاوه بر ژاپن و آمریکا، در کشورهای بسیار دیگری همچون تایوان، چین، سنگاپور، اندونزی، مالزی، کره جنوبی، تایلند، فیلیپین، هند، فرانسه، ایتالیا، آلمان و اسپانیا نیز فعال است.

نیدک در نقشه سراسر جهان
شرکت های محلی، نمایندگی های فروش، کارخانه ها و دفاتر تحقیق و توسعه نیدک در سطح جهان

دامنه کاربردی تولیدات این کمپانی بسیار گسترده است و به عنوان نمونه می توان به روباتیک، قطعات اتوموبیل، قطعات تجهیزات و لوازم خانگی از جمله اسپلیت و یخچال، قطعات تجهیزات پزشکی و سلامت، قطعات الکترونیک و سنسور، و ماشین های صنعتی اشاره کرد.

محصولات متنوع این شرکت شامل موتورهای صنعتی سایز متوسط و بزرگ و موتورهای کوچک و دقتی، انواع ژنراتور و یکسوساز برق و سیستم های ذخیره انرژی تجدید پذیر، ماژول های شاتر و ثبات تصویر فوق فشرده دوربین موبایل، پرینتر سه بعدی متریال فلزی، سنسور سکه، قطعات ساخت خودرو همچون پمپ الکتریک آب و پمپ الکتریک روغن برای خنک سازی موتور خودرو و … می باشد.

تجهیزات روباتیک نیدک در اتوماسیون کارخانه
تجهیزات روباتیک اتوماسیون نیدک
ژنراتور توربین های گازی و بخار نیدک
ژنراتور توربین های گازی و بخار نیدک
پرینتر سه بعدی متریال فلزی نیدک
پرینتر سه بعدی متریال فلزی نیدک
موتور آب الکتریکی خودرو نیدک
پمپ آب الکتریک خودرو نیدک

نیدک به تولید فن های خنک کننده نیز مشغول است که از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند. در این فن ها از یاتاقان ها و ساختارهای بال مانندی استفاده شده که ابداع اختصاصی این شرکت هستند. در بلبرینگ های به کار رفته در این فن ها، یک گوی بین محور روتور و استاتور تعبیه شده است که باعث گردش بسیار روان فن می گردد.

فن ماینر نیدک باز شده

به موجب این ویژگی، حرارت روتور و استاتور بالا نمی رود و صدا و لرزش فن نیز بسیار کم خواهد بود. از آن جایی که عمر مفید فن موتورها به فرسایش ناشی از حرارت بالا بستگی دارد، فن های نیدک به دلیل استفاده از بلبرینگ و در نتیجه عدم افزایش حرارت، دوام بسیار بالایی خواهند داشت.

کدام فن ها برای دستگاه های استخراج رمز ارز مناسب هستند؟

انتخاب فن مناسب بر عملکرد سایر قطعات و بازده کلی ماینرها تأثیر به سزایی دارد. به همین دلیل پیش از خرید بهتر است مدل های مختلف فن ماینر را بشناسید تا بدین ترتیب، محصول مناسبی را برای دستگاه استخراج رمز ارز خود و منبع تغذیه آن انتخاب کنید.

چنانچه در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، کارشناسان ماینرفن با پشتیبانی همه روزه و حتی در ایام تعطیل به صورت تلفنی آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره و راهنمایی لازم به شما هستند، و برای انتخاب بهترین و مناسب ترین محصول در کنار شما خواهند بود.

ماینرفن ؛ نامی که می شناسید

بزرگترین تأمین کننده فن های خنک کننده ماینر در ایران با ارائه انواع فن در برند ها و ابعاد مختلف

بنر ماینرفن

انواع فن خنک کننده نیدک

فن اکسیال یا محوری نیدک

فن اکسیال یا محوری نوعی فن صنعتی است که برای خنک سازی تجهیزاتی که هنگام استفاده حرارتشان بالا می رود، استفاده می شود. این فن ها به این دلیل اکسیال یا محوری نامیده می شوند که به موازات محور هوا را به داخل می کشند و تخلیه می کنند.

فن های محوری به نحوی مؤثر حجم زیادی از هوا را برای خنک کردن اجسام یا تهویه فضا جابجا می کنند. مواد و قطعات جانبی مورد استفاده برای این فن ها بر اساس نوع کاربرد و عوامل فیزیکی مانند محیطی که در معرض آن قرار می گیرند، دما، رطوبت، فشار و غیره تعیین می شود.

این فن ها تقریباً در هر اندازه ای موجود هستند و بسته به ابعادشان برای کار کردن به برق زیادی نیاز ندارند. فن های محوری همچنین در هر دو مدل AC و DC عرضه می شوند. فن های AC معمولاً بالای 100 ولت هستند و از جریان مستقیم برق استفاده می کنند. در حالی که فن های DC می توانند ولتاژ بسیار کمتری داشته باشند (3، 5، 12، 24، یا 48) و معمولاً با منبع تغذیه یا باتری کار می کنند.

با این حال، جریان هوایی که فن های محوری تولید می کنند کم فشار است. ترکیب این فشار کم و حجم بالای جریان هوا باعث می شود جریان هوا به صورت یکنواخت در فضای مورد نظر توزیع شود. این مسئله فن محوری را به گزینه ای ایده آل برای خنکسازی ماینرها بدل کرده است.

از فن نیدک در چه مدل ماینرهایی استفاده می شود؟

در همه دستگاه های بیت مین، از جمله Antminer های مدل T17، T9+، T9، S19 ،S17 pro ، S17، S11، S9، SE، S9j، S9i، S9، T19 و غیره از فن ماینر نیدک استفاده می شود.

فن های 12 در 12 نیدک برای خنکسازی هش بردها در همه مدل های Antminer، و فن های 6 در 6 و 4 در 4 نیدک نیز جهت سرمایش منبع تغذیه این ماینرها به کار می روند.

فن سانتریفیوژ یا حلزونی نیدک

فریم های سانتریفیوژ این فن شبیه به لاک حلزون است و به همین دلیل، به آن  فن حلزونی نیز می گویند. فن های سانتریفیوژ هوا را در محفظه دمنده، تحت فشار قرار می دهند. این فن ها در مقایسه با فن های محوری جریان هوای ثابت و پرفشاری را تولید می کنند، اما حجم کمتری از هوا را جابجا می نمایند.

فن های سانتریفیوژ با پروانه های منحنی رو به جلو یا رو به عقب و برای دمیدن یا مکش موجود هستند. همانند فن های محوری، این نوع از فن نیز بسته به نوع کاربرد در دو نوع AC و DC عرضه می شود، اما فن های سانتریفیوژ در مقایسه با فن های محوری معمولاً به برق بیشتری نیاز دارند.

فن حلزونی

هر دو نوع فن سانتریفیوژ و محوری نویز صوتی و الکترومغناطیسی تولید می کنند، اما صدای مدل های سانتریفیوژ تا حدودی بیشتر از مدل های محوری است.

این نوع فن نیز با ابعاد و سرعت های مختلف موجود است. ترکیب فشار زیاد و حجم کم هوای جابجا شده توسط این فن، آن را به گزینه مناسبی برای انتقال هوا در فضاهای همچون کانال کشی ها و لوله ها تبدیل کرده است. البته فن های سانتریفیوژ معمولاً برای ماینرها گزینه مناسبی نیستند.

از فن های ماینر چطور استفاده کنیم؟

برای استفاده بهینه از فن ماینر، بهتر است آن را در محیط هایی با تهویه مناسب و عاری از هرگونه گرد و غبار و رطوبت نگهداری کنید، زیرا دما و گرد و غبار بیش از حد باعث کاهش عمر دستگاه می شود.

فن های ماینر، هیت سینک های چیپ های هش برد را خنک می کنند، و در منبع تغذیه نیز خنک سازی خازن ها و قطعات الکترونیکی که زیر فشار بار سنگین هستند را بر عهده دارند. 

به همین دلیل، اکیداً توصیه می شود در صورت خرابی فن، آن را در اسرع وقت تعویض نمایید. زیرا در صورت عدم کارکرد صحیح فن، فرآیند خنک سازی دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد. این مسئله به مرور زمان به چیپ ست های هش برد دستگاه و قطعات منبع تغذیه ماینر آسیب رسانده و در نهایت موجب از کار افتادن دستگاه می شود.

بنابراین توصیه می شود فن های خنک کننده در ماینرهایی که به صورت دائمی در حال کار هستند هر دو هفته یک بار سرویس شوند. به علاوه باید هر دو ماه یک بار فن ها را به صورت کامل و اساسی سرویس نمود.

چه زمانی باید فن را تعویض نمود؟

اصلی ترین دلایلی که نشان می دهد فن های خنک کننده ماینر معیوبند و باید تعویض شوند، عبارت است از:

  • از کار افتادن فن
  • ایجاد صدای ناهنجار توسط فن
  • پایین آمدن بیش از حد دور فن، به طوری که دمای چیپ ست ها از حد مجاز بالاتر رفته باشد.

نکات مهم در خرید فن ماینر

خرید یک فن خنک کننده نامناسب می تواند به سایر قسمت های ماینر آسیب برساند و هزینه زیادی به همراه داشته باشد. بنابراین در هنگام خرید تمامی نکات و شرایط سیستم ماینر خود را در نظر بگیرید و فن مناسب را انتخاب نمایید.

میزان آمپر و قدرت دور فن

توجه به این دو پارامتر در انتخاب فن مناسب بسیار اهمیت دارد. برای مثال، فرض کنید برای خنک سازی ماینر نیاز به فن حداقل یک آمپر با دور 5،500 باشد. برای چنین دستگاهی نباید فنی را انتخاب کنید که میزان آمپر و دور آن از این مقادیر خیلی کمتر و یا خیلی بیشتر باشد؛ بلکه باید تا حد امکان به این مقادیر نزدیک باشد تا خنکسازی ماینر شما به بهینه ترین شکل ممکن انجام شود.

تعداد پره های فن

پروانه ای که در داخل فن ماینر شما می چرخد معمولاً دارای 3، 5، 7، 9 و یا 11 پره است. تعداد پره ها و طراحی آنها می تواند بر پارامترهای مختلفی همچون حجم هوای منتقل شده تأثیر بگذارد. جنس پره ها نیز بر عملکرد فن در درازمدت اثر گذار است. به عنوان مثال، برخی از فن های ماینر از پلاستیک ضد گرد و غبار ساخته شده اند که دیرتر کثیف می شود.

ابعاد فن

شرکت های تولید کننده فن معمولاً در تمامی مدل ها سایزهای مختلفی را ارائه می کنند و شما می توانید بر اساس نیاز خود، سایز مناسب را تهیه کنید. برای تعیین سایز مناسب فن باید به مدل دستگاه ماینر، منبع تغذیه آن و نیز توصیه های سازنده آن توجه کنید.

کانکتور فن

فن ها دارای کانکتورهای مخصوصی هستند که به کنترل برد ماینر و یا منبع تغذیه ماینر متصل می شوند. این کانکتورها بسته به مدل کنترل برد و ویژگی های ماینر متفاوت هستند. 

فن های 14 در 14 دارای دو نوع کانکتور هستند: 6 پین با 6 سیم، و 4 پین ATX با 6 سیم. 

کانکتور فن ماینر 6 پین 6 سیم
کانکتور 6 پین با 6 سیم

برای فن های 12 در 12 نیز  دو نوع کانکتور وجود دارد: 4 پین و 6 پین (با 6 سیم یا با 4 سیم).

کانکتور فن ماینر 4 پین
کانکتور 4 پین
کانکتور فن ماینر 6 پین با 4 سیم
کانکتور 6 پین با 4 سیم

کانکتور فن های کوچکتر نیز اغلب 2 پین، 3 پین و 4 پین هستند. (با 2 سیم، 3 سیم و 4 سیم)

کانکتور فن ماینر 2 پین
کانکتور 2 پین
کانکتور فن ماینر 3 پین
کانکتور 3 پین

بنابراین برای انتخاب کانکتور فن مناسب، باید حتماً به نوع دستگاه ماینر و کنترل برد و همچنین به نوع کانکتور منبع تغذیه آن نیز توجه کرد.

تنظیم سرعت فن ماینر

از آن جایی که دستگاه های ماینر نیازمند سرمایش زیادی هستند لازم است فن های آن ها با دور بالا بچرخند. فن های ماینر با سرعت بالای 5000 دور در دقیقه معمولاً صدای زیادی تولید می کنند. آلودگی صوتی این فن ها در اوج چرخش تا 6500 دور در دقیقه بعضاً به 75 دسی بل هم می رسد. 

در نسخه های نرم افزارهای اوریجینال کارخانه های تولید کننده ماینر، دور فن ماینر به هیچ عنوان به صورت دستی قابل تغییر نیست. بلکه کنترل برد با توجه به دمای چیپ ستِ هش بردها به صورت اتوماتیک دور فن را فرمان داده و تنظیم می کند.

گاهی برای خنک سازی ماینرها، آن ها را درون روغن مینرال قرار می دهند. این روغن رسانایی بالایی ندارد و گرمای ماینر را به خوبی انتقال داده و آن را خنک می نماید.

در ماینرهایی که به این شیوه خنک می شوند، وجود فن ضروری نیست و فرد ممکن است تمایل داشته باشد دور فن ها را کم کند. در این صورت، تنها با استفاده از نرم افزارهای اوورکلاکینگ مخصوص می توان دور فن را به صورت دستی پایین آورد.

اما اگر فرد بخواهد برای سایلنت کردن ماینر و یا قرار دادن آن در روغن مینرال، فن را از مدار خارج کند چه باید کرد؟

از آن جایی که در دستگاه های جدید کنترل برد فن ها را به صورت اتوماتیک تنظیم می کند، عملکرد فن ها توسط سنسورهای کنترل برد حس می شود. و اگر یک فن از کار بیفتد، دستگاه ارور داده و عملکرد ماینر متوقف می شود. در این صورت برای خارج کردن فن از مدار باید از سیمولاتور یا شبیه ساز فن استفاده کرد. این شبیه ساز به کنترل برد القا می کند که فن متصل است و مشکلی وجود ندارد؛ و در واقع، به نوعی کنترل برد را فریب می دهد تا متوجه قطع شدن فن نشود و دستگاه را از کار نیندازد.

این مقاله توسط تیم تولید محتوای آرمو وب به طور اختصاصی برای مجموعه ماینرفن تهیه و تنظیم شده است و تمام حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به مجموعه ماینرفن می باشد. بنابراین هرگونه استفاده و کپی برداری از این صفحه می‌بایست با ذکر منبع لحاظ گردد.

محصولات نیدک در ماینر فن

بنر ماینرفن

در صفحه اینستاگرام ما عضو شوید تا از اخبار روزانه محصولات مطلع باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *