فن ماینر

فن های خنک کننده SUNON

فن های خنک کننده SUNON

همانطور که می دانید، فن خنک کننده یکی از مهم ترین قطعات در دستگاه های استخراج ارز دیجیتال یا ماینرهاست. زیرا ماینرها به دلیل انجام پردازش های سنگین و پی در پی با افزایش شدید دما رو به رو هستند و در صورت عدم استفاده از فن مناسب، آسیب جدی خواهند دید و از کار خواهند افتاد. فن های خنک کننده SUNON گزینه ای عالی برای خکنسازی ماینرها است.

SUNON یکی از برترین تولیدکنندگان انواع فن خنک کننده است و در این زمینه از نظر سهم بازار در جایگاه اول جهان قرار دارد. در این مقاله به معرفی کامل برند و محصولات و فن های خنک کننده SUNON می پردازیم.

شرکت SUNON، ارائه کننده بهترین راهکارهای سرمایشی

SUNON با فناوری عالی و کیفیت پایدار محصولات خود به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان محصولات و راهکارهای سرمایشی در سراسر جهان شناخته شده است. این شرکت محصولات ثبت شده بسیاری دارد که در میان آن ها، فن میکروموتور رتبه سوم خرید در دنیا را به خود اختصاص داده است.

SUNON در زمینه های مختلفی همچون موتور، فن، ماژول های خنک کننده، فن تهویه و راهکارهای تصفیه هوا همیشه به دنبال نوآوری است و آغازگر جدیدترین ترندها برای بسیاری از محصولات صنعتی بوده است. SUNON همچنین یکی از بهترین ارائه دهندگان راهکارهای مدیریت حرارت در صنایع مختلف از جمله فناوری اطلاعات، الکترونیک خودرو، ارتباطات شبکه و … به شمار می رود.

فن های خنک کننده SUNON

سابقه و دستاوردهای شرکت SUNON

نام تجاری SUNON در سال 1980 و توسط شرکت Sunonwealth Electric Machine Industry در شهر کاوهسیونگ تایوان به ثبت رسید. SUNON با تخصص در تولید فن های خنک کننده میکرو کار خود را آغاز کرد و از همان زمان، به بازاریابی و ارائه محصولات خود در بازار جهانی مشغول شد. این شرکت در سال 1982، نام تجاری خود را در 45 کشور ثبت نمود و آن را به یک برند جهانی بدل ساخت.

ساختمان شرکت SUNON

در سال 1984، شرکت SUNON کارخانه خود را در شهر کاوهسیونگ تأسیس کرد و سه سال بعد، یعنی در سال 1987، اولین گواهی ثبت اختراع خود را دریافت نمود؛ همچنین در سال 1991، خط تولید انبوه دمنده های براشلس DC را افتتاح کرد که خود مخترع آن بود.

SUNON در سال های 1995 تا 2006 موفق به دریافت گواهینامه های معتبری همچون ISO9002، ISO9001، ISO14001، OHSAS18001، ISO/TS16949، IECQ-QC080000 و … شد. این شرکت از سال 2010 تاکنون، هر سال بررسی GHG (تولید گازهای گلخانه ای) را با موفقیت گذرانده است.

SUNON دارای 600 کارمند در تایوان و 8500 کارمند در چین است. این شرکت 3 کارخانه تولید پیشرفته دارد که یکی از آن ها در کاوهسیونگ تایوان، و بقیه در چین واقع شده اند. این شرکت با بهره گیری از این سه کارخانه، قادر به تولید انواع فن و موتور AC و DC، مدل های سرمایشی، انواع ماژول های حرارتی، فن های تهویه و پنکه های سقفی HVLS در ابعاد 8 میلی متر تا 7.3 متر است.

کارخانه SUNON در تایوان
کارخانه SUNON در کاوهسیونگ، تایوان
کارخانه SUNON در چین
کارخانه SUNON در جیانگسو، چین

SUNON علاوه بر دفتر مرکزی خود در کاوهسیونگ تایوان، در اروپا، آمریکا، آفریقا و … نیز دارای شعب و دفاتری است؛ این شعب به همراه بیش از 110 توزیع کننده در سراسر جهان و بیش از 1000 دفتر فروش و ارائه خدمات، شبکه بزرگی از خدمات مشتریان و پشتیبانی فنی را در 5 قاره جهان ایجاد کرده اند.

SUNON در نمایشگاه فیرا میلانوی ایتالیا، 2018
SUNON در نمایشگاه فیِرا میلانوی ایتالیا، سال 2018

SUNON در 52 کشور در سطح جهان دفاتر مرکزی دارد که برخی از آن ها عبارتند از: چین، هند، ژاپن، کره، سنگاپور، استرالیا، آفریقای جنوبی، اتریش، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، روسیه، اسلواکی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، اوکراین، انگلستان و … .

دفاتر و کارخانجات سانن در جهان
نقشه شعب و دفاتر SUNON در سطح جهان

بر اساس گزارشی که تحت عنوان «بازار میکروموتورهای دقیق» توسط «فوجی کِیزای» (Fuji Keizai) در ژاپن منتشره شده است، SUNON محصولات باکیفیت زیادی را به سراسر دنیا ارسال کرده است و در بازار جهانی موتور در بالاترین جایگاه قرار دارد. این گزارش همچنین SUNON را با عنوان تولید کننده برتر فن های خنک کننده معرفی کرده است.

[شرکت «فوجی کِیزای» (Fuji-Keizai) متخصص تحقیقات بازار، مشاوره و نشر در زمینه فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی است، و در توکیو قرار دارد.]

طبق این گزارش، SUNON با در اختیار داشتن 25 درصد از سهم بازار تولید نوت بوک، یکی از تولیدکنندگان پیشرو در این زمینه به شمار می رود؛ در بازار کامپیوترهای رومیزی و نوت بوک های پیشرفته مخصوص بازی نیز SUNON رتبه بالایی را به خود اختصاص داده است.

فن خنک کننده CPU نوت بوک برند SUNON
فن خنک کننده CPU نوت بوک SUNON

همچنین با پیشرفت سریع فناوری های جدیدی همچون کلان داده (Big Data)، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، 5G و رایانش ابری، 18 تا 20 درصد از بازار جهانی محصولات مرتبط با سرور در اختیار SUNON است و در سال 2019 یکی از سه شرکت برتر در این زمینه بوده است. SUNON در این گزارش یکی از سه تأمین کننده برتر بازار تجهیزات شبکه و 5G نیز شناخته شده است.

 در حوزه فناوری های خانه هوشمند و امنیت عمومی، SUNON در میان سه شرکت دارای بیشترین سهم بازار در زمینه های ست آپ باکس دیجیتال، دوربین های مداربسته و پروژکتور شناخته شده است.

محصولات SUNON

محصولات سرمایشی و فن های خنک کننده SUNON کاربردهای صنعتی و خانگی متنوعی دارند. این شرکت محصولات مدیریت حرارت بسیار مؤثر و کم حجمی را برای اندازه های مختلف دستگاه های واقعیت مجازی و نیز کامپیوترهای مخصوص بازی طراحی کرده است. محصولات و راهکارهای سرمایشی SUNON همچنین در ایستگاه های پایه مخابراتی 5G، الکترونیک خودرو، تبدیل و ذخیره انرژی تجدیدپذیر، سیستم های نظارتی و دوربین های مداربسته و … به کار می رود.

سرمایش تجهیزات 5G برند SUNON
راهکار سرمایشی ایستگاه های پایه مخابراتی 5G
سرمایش خودروی الکتریکی SUNON
سرمایش سیستم خودروهای برقی
محصولات SUNON در زمینه انرژی تجدید پذیر

به علاوه، SUNON در بازار سیستم های کنترل کیفیت و بهبود هوای خانه ها و فضاهای بسته نیز حضور بسیار پررنگی دارد. در این زمینه، محصولات SUNON در کولرهای گازی، دستگاه های تصفیه هوا، کنترل کیفیت هوای فضای داخلی، دستگاه تشخیص آلودگی هوا و ماسک های هوشمند به کار می رود.

محصولات SUNON برای سنجش کیفیت هوا

همچنین، ماژول های سرمایشی، فن ها و دمنده های فوق بی صدای SUNON در لوازم خانگی همچون دستگاه های قهوه ساز، فر، ماشین ظرفشویی، اجاق های برقی، خشک کن، یخچال و فریزر بسیار پرکاربرد است.

انواع راهکارهای سرمایشی و فن های خنک کننده SUNON عبارتند از:

ماژول های سرمایشی SUNON

SUNON با استفاده از تجهیزات پیشرفته و تکنیک‌های نوآورانه، انواع ماژول های سرمایشی سفارشی را به مشتریان خود ارائه می دهد. این ماژول ها عبارتند از لوله حرارتی (هیت پایپ)، صفحه سرد، هیت سینک، راهکارهای جامع حرارتی و … .

صفحه سرد SUNON
صفحه سرد لوله ای SUNON
هیت سینک SUNON
هیت سینک SUNON
هیت پایپ SUNON
هیت پایپ SUNON

راهکارهای جامع حرارتی SUNON به طور گسترده در سرور، کامپیوترهای نوت بوک، کامپیوترهای صنعتی، پروژکتورهای پیشرفته و … به کار می روند.

راهکارهای جامع سرمایشی SUNON
نمونه هایی از راهکارهای جامع حرارتی SUNON

همچنین خنک کننده های CPU برند SUNON که مخصوص پردازنده های سرور Saphire Rapids اینتل طراحی شده اند نیز از جمله محصولات مهم این شرکت به شمار می رود.

خنک کننده SUNON برای CPU اینتل
خنک کننده های CPU بدون فن SUNON، مخصوص پردازنده های سرور Saphire Rapids اینتل

محصولات تهویه و تصفیه هوای خانگی SUNON

SUNON برای تصفیه و تنظیم اکسیژن هوای داخل منازل، سری فن های تصفیه هوای Flow2one Air Exchanger را تولید کرده است. این فن ها علیرغم ابعاد کوچک خود، ضمن تعویض هوای داخل منزل با هوای بیرون، آلاینده های PM2.5 را نیز فیلتر می کنند.

فن flow2one برند SUNON
فن تصفیه هوای Flow2one برند SUNON

به علاوه، SUNON در میان محصولات متنوع و پرکاربرد خود پنکه های سقفی کم مصرف HVLS و فن های تهویه هوا نیز تولید می کند که از طراحی مدرن و کارایی بالایی برخوردارند. لازم به ذکر است SUNON محصولات تصفیه و تهویه هوای خود را تحت برند TUMÄ به بازار عرضه کرده است.

محصولات تهویه هوای منزل SUNON
فن تهویه SUNON با سبک مدرن و طراحی هوشمندانه به جای مدل های سنتی

فن و دمنده DC برند SUNON

برای چندین دهه، SUNON با تمرکز بر فناوری موتور مرکزی فن های خنک کننده به اختراعات و نوآوری های متعددی در این زمینه دست یافته است. در حال حاضر دمنده ها و فن های خنک کننده SUNON در ابعاد 17 تا 120 میلی متر تولید می شود و این شرکت، راهکارهای مدیریت حرارت بسیار مؤثری را ارائه می دهد.

دمنده DC برند SUNON
فن DC برند SUNON

در سال 1999، SUNON اولین فن موتور شناور مغناطیسی جهان به نام MagLev را با موفقیت به بازار عرضه کرد. این فن موتور، کوچک ترین و باریک ترین موتور شناور مغناطیسی در دنیا محسوب می شود و عملکرد عالی آن موجب انعطاف بیشتر، بازده انرژی بالاتر، سروصدای کمتر و عمر طولانی تر دمنده ها و فن های خنک کننده SUNON شده است.

فن MagLev برند SUNON
فن های MagLev برند SUNON

بر اساس گزارش بررسی بازار جهانی میکرو موتور که توسط فوجی کِیزای در سال 2009 منتشر شده است، SUNON از نظر سهم بازار فن های DC در صدر جهان قرار دارد و همچنان در این زمینه پیشرو است.

در تلاش برای دستیابی به محصولات سبزتر و سازگارتر با محیط زیست، فن های DC برند SUNON مطابق با دستورالعمل محدودیت در استفاده از مواد خطرناک (RoHS) و نیز مطابق با بسیاری از استانداردهای مدیریت کیفیت تولید می شود و گواهینامه های کیفی مختلفی همچون UL، TUV و VDE را کسب کرده است.

گواهی UL شرکت SUNON

از فن های DC برند SUNON با ابعاد 6 در 6 (2 سیم) در پاور (منبع تغذیه) ماینرهای بیت مین و تمام زیر مجموعه های T9 و S9 استفاده می شود.

انواع فن های DC برند SUNON عبارتند از:

سری فن های جریان هوای بالا

SUNON در تلاش مشترک با شرکای خود، برای ساخت نسل جدید هیت سینک سازگار با محیط زیست، یک فن نوآورانه و خاص با جریان هوای بالا به نام Power Motor Fan عرضه کرده است. این فن در تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات به کار می رود.

این سری از فن های خنک کننده SUNON با موتور شناور مغناطیسی MagLev ارائه می شوند و از سه شرط مهم برخوردارند: جریان هوای بالا، فشار استاتیک بالا و عمر طولانی. این فن ها موجب اتلاف زیاد گرمای سیستم می شوند که این نشان دهنده عملکرد بسیار خوب این محصول است.

سری فن های بسیار کم صدای Super Silence

طراحی سری فن های Super Silence با توجه جزئیات و صدا صورت گرفته است. در این سری فن های خنک کننده SUNON از فناوری مینی موتور استفاده شده تا فضای بین پره های فن و مسیر عبور جریان هوا به حداکثر برسد.

از ویژگی های بارز فن Super Silence، ولتاژ راه اندازی پایین آن است که به فن امکان می دهد بدون از دست دادن بازده سرمایشی بالای خود با سرعت پایین کار کند. از این مدل فن های خنک کننده SUNON می توان به طور گسترده در تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی برقی، تجهیزات تجاری و غیره استفاده نمود.

فن های ضد آب و ضد گرد و غبار

این سری فن های خنک کننده SUNON با استفاده از تکنیک منحصر به فردی ساخته شده اند که باعث می شود موتور فن در برابر نفوذ گرد و غبار و آب بیشترین مقاوت را از خود نشان دهد. با بهره گیری از این تکنیک (که SUNON برای آن گواهی ثبت اختراع نیز دریافت کرده است)، کل موتور فن به گونه ای پوشانده می شود که در برابر آب و گرد و غبار نفوذناپذیر می شود.

فن های ضد آب و ضد گرد و غبار SUNON

فن های ضد آب و ضد گرد و غبار SUNON حتی در مناطقی با شرایط آب و هوایی سخت، مانند بیابان، مناطق قطبی، ارتفاعات و … همچنان می تواند بی وقفه و برای مدت طولانی کار کند.

این سری از فن های خنک کننده SUNON دارای استاندارد IP68 هستند.

در این استاندارد رتبه بندی، اولین عدد نشانه مقاومت در برابر ذرات جامد است که از 0 (عدم محافظت) تا 6 (محافظت در برابر ریزترین ذرات گرد و غبار) رتبه بندی می شود. دومین عدد نیز نشانه مقاوت در برابر نفوذ آب است و از 0 (عدم محافظت) تا 8 (محافظت هنگام قرارگیری کامل در آب) درجه بندی می شود.

بنابراین رتبه IP68 فن های خنک کننده SUNON به معنی بیشترین میزان محافظت در برابر گرد و غبار (6) و آب (8) است.

فن ضد آب SUNON

فن و دمنده AC برند SUNON

 SUNON سال هاست به تولید فن های AC مشغول است و محصولات آن به طور گسترده در اتوماسیون صنعتی، تجارت، تبرید، روشنایی صحنه و غیره استفاده می شود.

فن های AC برند SUNON

فن و دمنده EC برند SUNON

موتور فن EC (مخفف Electronic Commutation به معنای جابجایی الکترونیک) در اصل یک موتور DC به همراه یک مبدل AC به DC یکپارچه است؛ و در آن فناوری AC و DC به گونه ای ترکیب شده است تا از مزایای هر دو استفاده شود.

به بیان ساده، موتور فن EC با ولتاژ DC کار می کند اما از یک منبع AC تغذیه می شود. این طراحی نه تنها موجب صرفه جویی در انرژی است، بلکه می تواند سرعت موتور را نیز کنترل نماید.

فن EC اکسیال برند SUNON

در فن اکسیال EC برند SUNON از موتورهای DC براشلس با بازدهی بالا استفاده شده و مصرف انرژی آن تقریباً 80 درصد کمتر از فن های اکسیال AC معمولی SUNON است.

این نوع از فن های خنک کننده SUNON همچنین دارای استاندارد IP68 (حداکثر مقاومت در برابر گرد و غبار و آب) نیز هست و در دمای منفی 25 تا مثبت 70 درجه سانتی گراد به خوبی کار می کند.

طراحی فشرده از دیگر مزایای این سری از فن های خنک کننده SUNON است. همانطور که در تصویر زیر می بینید، موتور AC به فضای زیادی نیاز دارد و طراحی پره های فن و موتور آن به گونه ای است که از هم فاصله دارند. اما در موتور EC برند SUNON به دلیل طراحی فشرده، موتور در داخل پروانه جاسازی شده است و در نتیجه فضای بسیار کمتری اشغال می کند.

مقایسه فن EC و فن AC برند SUNON

امروزه با ممنوعیت استفاده از گازهای CFC در تأسیسات سردخانه ها به دلیل تخریب لایه اوزون، استفاده از مبردهای بدون فریون و سازگار با محیط زیست به نحوی فزاینده در حال افزایش است. اما بیشتر مبردهای سازگار با محیط زیست از هیدروکربن ها ساخته شده اند که قابل اشتعالند و با خطر انفجار رو به رو هستند. در نتیجه، هنگام استفاده از فن در چنین محیط های پرخطری، ایمنی ضد انفجار امری حیاتی است.

تاسیسات سردخانه

فن های EC برند SUNON این مشکل را برطرف کرده اند؛ چرا که مطابق با دستورالعمل ATEX (تجهیزات محیط های قابل اشتعال) اتحادیه اروپا طراحی شده اند و از بیشتر مبردهای قابل اشتعال (مانند R600a، R290، R32 و …) محافظت می نمایند. در نتیجه برای تأسیسات سردخانه و سایر کاربردهای صنعتی همچون یخ سازها، آبگرمکن با پمپ حرارتی، خشک کن با پمپ حرارتی و نیز تهویه مطبوع گزینه بسیار ایده آلی هستند.

فن و دمنده مایتی مینی (Mighty Mini) برند SUNON

یکی از اساسی ترین ترندهای موجود در زمینه دستگاه های قابل حمل همچون موبایل، کوچکی و باریکی آن هاست؛ که این مسئله چالش هایی را در زمینه مدیریت گرمای این دستگاه ها ایجاد کرده است.

SUNON که برای چندین دهه بر فناوری موتور مرکزی و مینی فن ها متمرکز بوده است، در سال 2007، سری فن های بسیار کوچک مایتی مینی SUNON را با موفقیت به بازار عرضه کرد. 

فن های بسیار کوچک مایتی مینی SUNON

این سری از فن های خنک کننده SUNON در ابعاد 8 تا 30 میلی متر و ضخامت 3 میلی متر تولید می شود، و با طراحی مبتکرانه و کمترین میزان مصرف انرژی، از مواد سازگار با محیط زیست ساخته شده است. این محصول همچنین دارای گواهی IP55 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار است.

در حال حاضر فن های مایتی مینی در دستگاه های قابل حمل همچون تلفن های هوشمند، کامپیوتر، تجهیزات ارتباطات شبکه، تجهیزات صنایع پزشکی، تجهیزات نظارت امنیتی و … به کار می رود.

ماینرفن ؛ نامی که می شناسید

بزرگترین تأمین کننده فن های خنک کننده ماینر در ایران با ارائه انواع فن در برند ها و ابعاد مختلف

بنر ماینرفن

از فن های ماینر چطور استفاده کنیم؟

برای استفاده بهینه از فن ماینر، بهتر است آن را در محیط هایی با تهویه مناسب و عاری از هرگونه گرد و غبار و رطوبت نگهداری کنید، زیرا دما و گرد و غبار بیش از حد باعث کاهش عمر دستگاه می شود.

فن های ماینر، هیت سینک های چیپ های هش برد را خنک می کنند، و در منبع تغذیه نیز خنک سازی خازن ها و قطعات الکترونیکی که زیر فشار بار سنگین هستند را بر عهده دارند. 

به همین دلیل، اکیداً توصیه می شود در صورت خرابی فن، آن را در اسرع وقت تعویض نمایید. زیرا در صورت عدم کارکرد صحیح فن، فرآیند خنک سازی دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد. این مسئله به مرور زمان به چیپ ست های هش برد دستگاه و قطعات منبع تغذیه ماینر آسیب رسانده و در نهایت موجب از کار افتادن دستگاه می شود.

بنابراین توصیه می شود فن های خنک کننده در ماینرهایی که به صورت دائمی در حال کار هستند هر دو هفته یک بار سرویس شوند. به علاوه باید هر دو ماه یک بار فن ها را به صورت کامل و اساسی سرویس نمود.

چنانچه در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، کارشناسان ماینرفن با پشتیبانی همه روزه و حتی در ایام تعطیل به صورت تلفنی آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره و راهنمایی لازم به شما هستند، و برای انتخاب بهترین و مناسب ترین محصول در کنار شما خواهند بود.

چه زمانی باید فن را تعویض نمود؟

اصلی ترین دلایلی که نشان می دهد فن های خنک کننده ماینر معیوبند و باید تعویض شوند، عبارت است از:

  • از کار افتادن فن
  • ایجاد صدای ناهنجار توسط فن
  • پایین آمدن بیش از حد دور فن، به طوری که دمای چیپ ست ها از حد مجاز بالاتر رفته باشد.

نکات مهم در خرید فن ماینر

خرید یک فن خنک کننده نامناسب می تواند به سایر قسمت های ماینر آسیب برساند و هزینه زیادی به همراه داشته باشد. بنابراین در هنگام خرید تمامی نکات و شرایط سیستم ماینر خود را در نظر بگیرید و فن مناسب را انتخاب نمایید.

میزان آمپر و قدرت دور فن

توجه به این دو پارامتر در انتخاب فن مناسب بسیار اهمیت دارد. برای مثال، فرض کنید برای خنک سازی ماینر نیاز به فن حداقل یک آمپر با دور 5،500 باشد. برای چنین دستگاهی نباید فنی را انتخاب کنید که میزان آمپر و دور آن از این مقادیر خیلی کمتر و یا خیلی بیشتر باشد؛ بلکه باید تا حد امکان به این مقادیر نزدیک باشد تا خنکسازی ماینر شما به بهینه ترین شکل ممکن انجام شود.

تعداد پره های فن

پروانه ای که در داخل فن ماینر شما می چرخد معمولاً دارای 3، 5، 7، 9 و یا 11 پره است. تعداد پره ها و طراحی آنها می تواند بر پارامترهای مختلفی همچون حجم هوای منتقل شده تأثیر بگذارد. جنس پره ها نیز بر عملکرد فن در درازمدت اثر گذار است. به عنوان مثال، برخی از فن های ماینر از پلاستیک ضد گرد و غبار ساخته شده اند که دیرتر کثیف می شود.

ابعاد فن

شرکت های تولید کننده فن معمولاً در تمامی مدل ها سایزهای مختلفی را ارائه می کنند و شما می توانید بر اساس نیاز خود، سایز مناسب را تهیه کنید. برای تعیین سایز مناسب فن باید به مدل دستگاه ماینر، منبع تغذیه آن و نیز توصیه های سازنده آن توجه کنید.

کانکتور فن

فن ها دارای کانکتورهای مخصوصی هستند که به کنترل برد ماینر و یا منبع تغذیه ماینر متصل می شوند. این کانکتورها بسته به مدل کنترل برد و ویژگی های ماینر متفاوت هستند. 

فن های 14 در 14 دارای دو نوع کانکتور هستند: 6 پین با 6 سیم، و 4 پین ATX با 6 سیم. 

کانکتور فن ماینر 6 پین 6 سیم
کانکتور 6 پین با 6 سیم

برای فن های 12 در 12 نیز  دو نوع کانکتور وجود دارد: 4 پین و 6 پین (با 6 سیم یا با 4 سیم).

کانکتور فن ماینر 4 پین
کانکتور 4 پین
کانکتور فن ماینر 6 پین با 4 سیم
کانکتور 6 پین با 4 سیم

کانکتور فن های کوچکتر نیز اغلب 2 پین، 3 پین و 4 پین هستند. (با 2 سیم، 3 سیم و 4 سیم)

کانکتور فن ماینر 2 پین
کانکتور 2 پین
کانکتور فن ماینر 3 پین
کانکتور 3 پین

بنابراین برای انتخاب کانکتور فن مناسب، باید حتماً به نوع دستگاه ماینر و کنترل برد و همچنین به نوع کانکتور منبع تغذیه آن نیز توجه کرد.

تنظیم سرعت فن ماینر

از آن جایی که دستگاه های ماینر نیازمند سرمایش زیادی هستند لازم است فن های آن ها با دور بالا بچرخند. فن های ماینر با سرعت بالای 5000 دور در دقیقه معمولاً صدای زیادی تولید می کنند. آلودگی صوتی این فن ها در اوج چرخش تا 6500 دور در دقیقه بعضاً به 75 دسی بل هم می رسد. 

در نسخه های نرم افزارهای اوریجینال کارخانه های تولید کننده ماینر، دور فن ماینر به هیچ عنوان به صورت دستی قابل تغییر نیست. بلکه کنترل برد با توجه به دمای چیپ ستِ هش بردها به صورت اتوماتیک دور فن را فرمان داده و تنظیم می کند.

گاهی برای خنک سازی ماینرها، آن ها را درون روغن مینرال قرار می دهند. این روغن رسانایی بالایی ندارد و گرمای ماینر را به خوبی انتقال داده و آن را خنک می نماید.

در ماینرهایی که به این شیوه خنک می شوند، وجود فن ضروری نیست و فرد ممکن است تمایل داشته باشد دور فن ها را کم کند. در این صورت، تنها با استفاده از نرم افزارهای اوورکلاکینگ مخصوص می توان دور فن را به صورت دستی پایین آورد.

اما اگر فرد بخواهد برای سایلنت کردن ماینر و یا قرار دادن آن در روغن مینرال، فن را از مدار خارج کند چه باید کرد؟

از آن جایی که در دستگاه های جدید کنترل برد فن ها را به صورت اتوماتیک تنظیم می کند، عملکرد فن ها توسط سنسورهای کنترل برد حس می شود. و اگر یک فن از کار بیفتد، دستگاه ارور داده و عملکرد ماینر متوقف می شود. در این صورت برای خارج کردن فن از مدار باید از سیمولاتور یا شبیه ساز فن استفاده کرد. این شبیه ساز به کنترل برد القا می کند که فن متصل است و مشکلی وجود ندارد؛ و در واقع، به نوعی کنترل برد را فریب می دهد تا متوجه قطع شدن فن نشود و دستگاه را از کار نیندازد.

این مقاله توسط تیم تولید محتوای آرمو وب به طور اختصاصی برای مجموعه ماینرفن تهیه و تنظیم شده است و تمام حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به مجموعه ماینرفن می باشد. بنابراین هرگونه استفاده و کپی برداری از این صفحه می‌بایست با ذکر منبع لحاظ گردد.

محصولات SUNON در ماینر فن

بنر ماینرفن

در صفحه اینستاگرام ما عضو شوید تا از اخبار روزانه محصولات مطلع باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *