فن ماینر

فن ماینر دلتا – Delta

برند دلتا

در این مقاله قصد داریم یکی از برندهای مطرح تولید فن خنک کننده ماینر، یعنی فن ماینر دلتا را به شما معرفی کنیم. همانطور که می دانید، فن خنک کننده یکی از مهمترین قطعات دستگاه های استخراج ارز دیجیتال یا ماینرها محسوب می شود و وظیفه کنترل دمای اجزای داخلی را بر عهده دارد. دمای تمامی ماینرها به دلیل انجام پردازش های سنگین به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد و این عملکرد آن ها را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. به همین دلیل، استفاده از یک فن خوب می تواند دمای آنها را کنترل کرده و طول عمر آنها را افزایش دهد.

دلتا، یکی از برندهای برتر تولید فن خنک کننده

کمپانی Delta Electronics که با نام دلتا نیز شناخته می شود، با مأموریت ارائه راهکارهای نوآورانه، پاک و کم مصرف، یکی از تولیدکنندگان بزرگ قطعات و لوازم الکترونیک از جمله فن های DC صنعتی و کامپیوتری و منبع های تغذیه سوئیچینگ است.

دلتا در سال 1971 با هدف تولید قطعات تلویزیون توسط بروس اچ سی چِنگ در تایپه تایوان تأسیس شد و به مرور زمان دامنه تولیدات خود را گسترش داد.

بروس سی اچ چنگ، مؤسس دلتا
ساختمان مرکزی دلتا در تایوان
ساختمان مرکزی دلتا در تایوان

این شرکت در سال 1983 تولید عمده منبع های تغذیه سوئیچینگ، و همچنین در سال 1988 تولید عمده فن های براشلس دی سی را آغاز نمود.

منبع تغذیه سوئیچینگ دلتا
منبع تغذیه سوئیچینگ دلتا
فن ماینر دلتا
فن براشلس DC دلتا

در سال 2006، دلتا کارخانه ای را در شهر تاینان تایوان افتتاح کرد، که اولین ساختمان سبز در این کشور بود که گواهی EEWH تایوان را در تمامی شاخص های مربوط به آن دریافت می کرد. (EEWH سیستم گواهی ساختمان سبز در تایوان است و شامل 9 شاخص است که در 4 گروه دسته بندی می شوند: اکولوژی، صرفه جویی در انرژی، کاهش ضایعات، و سلامت.)

کارخانه سبز دلتا در شهر تاینان تایوان
کارخانه دلتا در شهر تاینان، تایوان
نمای داخلی کارخانه سبز دلتا در شهر تاینان تایوان
نمای داخلی کارخانه تاینان

بروس سی اچ چِنگ، کارآفرین تایوانی و مؤسس این شرکت، شخصاً افتخارات و جوایز متعددی را برای دستاوردهای تجاری و کمک به بهبود محیط زیست دریافت کرده است. به عنوان نمونه، او در سال 2010 به دلیل تلاش های خود در زمینه گرمایش کره زمین و بهره وری انرژی، از سوی کمپانی انگلیسی ارنست اند یانگ انگلستان به عنوان کارآفرین سال مورد تقدیر قرار گرفت؛ او همچنین در سال 2011، «جایزه دستاورد برجسته» را از انجمن مدیریت حرفه ای چین دریافت نمود.

کمپانی دلتا علاوه بر تایوان، در 33 کشور دیگر از جمله چین، ژاپن، هند، ترکیه، امارات، آلمان، هلند، انگلستان، سوئیس، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، آفریقای جنوبی، سوئد، استرالیا، آمریکا، برزیل و کانادا نیز حضور فعال دارد.

این شرکت دارای بیش از 200 مورد تأسیسات شامل کارخانه، مراکز فروش و مراکز تحقیق و توسعه در سراسر جهان است.

نقشه مراکز و دفاتر دلتا در سطح جهان

محصولات شرکت دلتا

دلتا در حال حاضر به عنوان ارائه دهنده جهانی راهکارهای مدیریت انرژی و حرارت شناخته می شود و در سه زمینه الکترونیک قدرت، اتوماسیون و زیرساخت فعالیت دارد. این شرکت دامنه فعالیت خود را به زمینه های گوناگونی توسعه داده است که برخی از آن ها عبارتند از:

راهکارهای کاهش دما و فن های خنک کننده، سیستم های برق برای مراکز داده، سیستم های اتوماسیون صنعتی، قطعات و تجهیزات الکترونیکی برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی، سیستم های پروجکشن با عملکرد بالا، دوربین های مداربسته، لنزهای صنعتی، سیستم های کنترل نور، روشنایی LED و انرژی تجدید پذیر.

فن ها و راهکارهای مدیریت گرمای دلتا
فن ها و راهکارهای مدیریت گرمای دلتا
لنزهای صنعتی دلتا
لنزهای صنعتی دلتا
تجهیزات شارژ خودرو الکتریکی دلتا
تجهیزات شارژ خودروهای الکتریکی
پروژکتورهای دلتا
پروژکتور دلتا

دلتا در شاخه الکترونیک قدرت، تامین کننده جهانی قطعات غیرفعال و مغناطیسی به کار رفته در دستگاه های قابل حمل مثل موبایل و تبلت، تجهیزات پردازش ابری، اینترنت اشیاء و غیره است. برخی محصولات این شرکت در این زمینه شامل اینداکتور، ترنسفورمر، قطعات شبکه، فیلتر EMI، سلنوئید و … می باشد. این شرکت تامین کننده عمده این قطعات برای شرکت های اپل و تسلا نیز هست.

قطعات الکترومیک قدرت دلتا
قطعات الکترونیک قدرت شرکت دلتا

دلتا همچنین به تولید تجهیزات برق صنعتی؛ سیستم های برقی پزشکی همچون منابغ تغذیه برق بیمارستانی، ژنراتورهای اشعه ایکس و دستگاه های قابل حمل اشعه ایکس؛ شارژ باتری صنعتی و … نیز مشغول است. به علاوه، این شرکت به دنبال توسعه و پیشرفت در زمینه های جدیدی همچون درایوهای ولتاژ متوسط (MVD)، مبدل های توربین های بادی و ساختمان های سبز نیز هست.

سیستم های اشعه ایکس دلتا
دستگاه های اشعه ایکس دلتا
منابع ذخیره برق بیمارستانی دلتا
تجهیزات برق بیمارستانی دلتا

هدف دلتا پیشرفت فناوری برق و الکترونیک برای ارائه محصولات هوشمندتر با بازدهی بالاست. برخی از محصولات دلتا از جمله کارآمدترین محصولات برقی موجود در بازار است، از جمله منبع های تغذیه سوئیچینگ با بازدهی بالای 90٪، برق مخابرات با بازدهی تا سقف 98٪ و مبدل های خورشیدی با بازدهی تا سقف 99.2٪. دلتا همچنین ارائه دهنه اولین منبع تغذیه سرور جهان با گواهی 80Plus Titanium است.

مبدل خورشیدی دلتا
سیستم برق مخابراتی دلتا
سیستم برق مخابراتی دلتا

فن های خنک کننده دلتا

محصولات مدیریت دما و سرمایش دلتا برای ماینرها، کامپیوترهای رومیزی، سرورها، سیستم های بازی، مخابرات، لوازم خانگی و نیز کارت های VGA به کار می روند. دلتا همچنین برای مصارف صنعتی، مدیریت گرما و تهویه هوای ساختمان های تجاری، و سرمایش مراکز داده فن های بی صدا و کم مصرف بسیار مناسبی را ارائه می نماید.

انواع فن های دلتا

در زمینه فن های خنک کننده و مدیریت دما، تولیدات دلتا شامل تکنولوژی دمنده فوق باریک دلتا برای کامپیوترهای اولترابوک، فن ماینر دلتا، تکنولوژی پیشرفته موتور DC براشلس، تکنولوژی منبع تغذیه سوئیچینگ به کار رفته در محصولات سرمایشی بی صدا و کم مصرف و … است. این شرکت برای فن های خود از سوی آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا جایزه انرژی استار 2016 را دریافت کرده است.

بیش از 17 سال است که دلتا با فن های خنک کننده براشلس DC مبتکرانه و باکیفیت خود جایگاه بسیار خوبی در بازار به دست آورده است. طیف گسترده محصولات این شرکت شامل فن های اکسیال 25 تا 200 میلی متر، انواع دمنده از 30 تا 250 میلی متر، فن های جریان متقاطع یا کراس فلو، و دمنده های باریک است.

در فن ماینر دلتا، طراحی اختصاصی و متمایز تیغه های فن، ساختار نوآورانه، و کنترل «Sensflow» عملکرد سرمایش را تا حد زیادی افزایش می دهد. فناوری موتور براشلس DC نیز عملکردی پایا را با هزینه عملیاتی کمتر ممکن می سازد. 

همه مدل های فن ماینر دلتا تحت آزمایش های دقیق قرار می گیرند تا در جریان و فشار هوای مختلف کمترین میزان سروصدا را تولید کنند. فرآیند مونتاژ اوتوماتیک و بسیار دقیق دلتا نیز کیفیت همه محصولات این شرکت را تضمین می کند. ضمناً همه مدل های فن ماینر دلتا مطابق با دستورالعمل محدودیت در استفاده از مواد خطرناک (RoHS) و به گونه ای ساخته شده اند که در برابر سیکل حرارتی، تماس با رطوبت، لرزش و شوک مکانیکی کاملاً قابل اطمینان عمل کنند.

کدام فن ها برای دستگاه های استخراج رمز ارز مناسب هستند؟

انتخاب فن مناسب بر عملکرد سایر قطعات و بازده کلی ماینرها تأثیر به سزایی دارد. به همین دلیل پیش از خرید بهتر است مدل های مختلف فن ماینر دلتا، نیدک و … را بشناسید تا بدین ترتیب، محصول مناسبی را برای دستگاه استخراج رمز ارز خود و منبع تغذیه آن انتخاب کنید.

چنانچه در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، کارشناسان ماینرفن با پشتیبانی همه روزه و حتی در ایام تعطیل به صورت تلفنی آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره و راهنمایی لازم به شما هستند، و برای انتخاب بهترین و مناسب ترین محصول در کنار شما خواهند بود.

ماینرفن ؛ نامی که می شناسید

بزرگترین تأمین کننده فن های خنک کننده ماینر در ایران با ارائه انواع فن در برند ها و ابعاد مختلف

بنر ماینرفن

انواع فن خنک کننده دلتا

فن DC اکسیال یا محوری دلتا

فن اکسیال یا محوری نوعی فن صنعتی است که برای خنک سازی تجهیزاتی که هنگام استفاده حرارتشان بالا می رود، استفاده می شود. این فن ها به این دلیل اکسیال یا محوری نامیده می شوند که به موازات محور هوا را به داخل می کشند و تخلیه می کنند.

فن های محوری به نحوی مؤثر حجم زیادی از هوا را برای خنک کردن اجسام یا تهویه فضا جابجا می کنند. مواد و قطعات جانبی مورد استفاده برای این فن ها بر اساس نوع کاربرد و عوامل فیزیکی مانند محیطی که در معرض آن قرار می گیرند، دما، رطوبت، فشار و غیره تعیین می شود.

فن اکسیال مربعی دلتا
فن اکسیال گرد دلتا

این فن ها تقریباً در هر اندازه ای موجود هستند و بسته به ابعادشان برای کار کردن به برق زیادی نیاز ندارند. فن های DC ولتاژ کمی دارند (3، 5، 12، 24، یا 48) و معمولاً با منبع تغذیه یا باتری کار می کنند.

با این حال، جریان هوایی که فن های محوری تولید می کنند کم فشار است. ترکیب این فشار کم و حجم بالای جریان هوا باعث می شود جریان هوا به صورت یکنواخت در فضای مورد نظر توزیع شود. این مسئله فن محوری را به گزینه ای ایده آل برای خنکسازی ماینرها بدل کرده است.

از فن دلتا در چه مدل ماینرهایی استفاده می شود؟

فن 12 در 12 دلتا برای ماینرهای مدل E9، E10، F1، M3، S11، S17، S19، S9، T17، T2T و T9 مناسب است.

از فن های 8 در 8 دلتا در پاور (منبع تغذیه) ماینرهای مدل M20، M21، M32، M31، و M30 استفاده می شود.

فن 6 در 6 دلتا با قطر 3.8 سانتی متر در پاور (منبع تغذیه) دستگاه های واتس ماینر، t2tz، M32 M31، M30 مناسب است.

فن 6 در 6 دلتا با قطر 2.5 سانتی متر نیز در پاور (منبع تغذیه) ماینرهای مدل S1، A1، t2th+، t2thm، t2ths مورد استفاده قرار می گیرد.

فن دمنده سانتریفیوژ یا حلزونی دلتا

فریم های سانتریفیوژ این فن شبیه به لاک حلزون است و به همین دلیل، به آن  فن حلزونی نیز می گویند. فن های سانتریفیوژ هوا را در محفظه دمنده، تحت فشار قرار می دهند. این فن ها در مقایسه با فن های محوری جریان هوای ثابت و پرفشاری را تولید می کنند، اما حجم کمتری از هوا را جابجا می نمایند.

فن های سانتریفیوژ با پروانه های منحنی رو به جلو یا رو به عقب و برای دمیدن یا مکش موجود هستند. همانند فن های محوری، این نوع از فن نیز بسته به نوع کاربرد در دو نوع AC و DC عرضه می شود، اما فن های سانتریفیوژ در مقایسه با فن های محوری معمولاً به برق بیشتری نیاز دارند.

فن دمنده سانتریفیوژ دلتا

هر دو نوع فن سانتریفیوژ و محوری نویز صوتی و الکترومغناطیسی تولید می کنند، اما صدای مدل های سانتریفیوژ تا حدودی بیشتر از مدل های محوری است.

این نوع فن نیز با ابعاد و سرعت های مختلف موجود است. ترکیب فشار زیاد و حجم کم هوای جابجا شده توسط این فن، آن را به گزینه مناسبی برای انتقال هوا در فضاهای همچون کانال کشی ها و لوله ها تبدیل کرده است. البته فن های سانتریفیوژ معمولاً برای ماینرها گزینه مناسبی نیستند.

از فن های ماینر چطور استفاده کنیم؟

برای استفاده بهینه از فن ماینر، بهتر است آن را در محیط هایی با تهویه مناسب و عاری از هرگونه گرد و غبار و رطوبت نگهداری کنید، زیرا دما و گرد و غبار بیش از حد باعث کاهش عمر دستگاه می شود.

فن های ماینر، هیت سینک های چیپ های هش برد را خنک می کنند، و در منبع تغذیه نیز خنک سازی خازن ها و قطعات الکترونیکی که زیر فشار بار سنگین هستند را بر عهده دارند. 

به همین دلیل، اکیداً توصیه می شود در صورت خرابی فن، آن را در اسرع وقت تعویض نمایید. زیرا در صورت عدم کارکرد صحیح فن، فرآیند خنک سازی دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد. این مسئله به مرور زمان به چیپ ست های هش برد دستگاه و قطعات منبع تغذیه ماینر آسیب رسانده و در نهایت موجب از کار افتادن دستگاه می شود.

بنابراین توصیه می شود فن های خنک کننده در ماینرهایی که به صورت دائمی در حال کار هستند هر دو هفته یک بار سرویس شوند. به علاوه باید هر دو ماه یک بار فن ها را به صورت کامل و اساسی سرویس نمود.

چه زمانی باید فن را تعویض نمود؟

اصلی ترین دلایلی که نشان می دهد فن های خنک کننده ماینر معیوبند و باید تعویض شوند، عبارت است از:

  • از کار افتادن فن
  • ایجاد صدای ناهنجار توسط فن
  • پایین آمدن بیش از حد دور فن، به طوری که دمای چیپ ست ها از حد مجاز بالاتر رفته باشد.

نکات مهم در خرید فن ماینر

خرید یک فن خنک کننده نامناسب می تواند به سایر قسمت های ماینر آسیب برساند و هزینه زیادی به همراه داشته باشد. بنابراین در هنگام خرید تمامی نکات و شرایط سیستم ماینر خود را در نظر بگیرید و فن مناسب را انتخاب نمایید.

میزان آمپر و قدرت دور فن

توجه به این دو پارامتر در انتخاب فن مناسب بسیار اهمیت دارد. برای مثال، فرض کنید برای خنک سازی ماینر نیاز به فن حداقل یک آمپر با دور 5،500 باشد. برای چنین دستگاهی نباید فنی را انتخاب کنید که میزان آمپر و دور آن از این مقادیر خیلی کمتر و یا خیلی بیشتر باشد؛ بلکه باید تا حد امکان به این مقادیر نزدیک باشد تا خنکسازی ماینر شما به بهینه ترین شکل ممکن انجام شود.

تعداد پره های فن

پروانه ای که در داخل فن ماینر شما می چرخد معمولاً دارای 3، 5، 7، 9 و یا 11 پره است. تعداد پره ها و طراحی آنها می تواند بر پارامترهای مختلفی همچون حجم هوای منتقل شده تأثیر بگذارد. جنس پره ها نیز بر عملکرد فن در درازمدت اثر گذار است. به عنوان مثال، برخی از فن های ماینر از پلاستیک ضد گرد و غبار ساخته شده اند که دیرتر کثیف می شود.

ابعاد فن

شرکت های تولید کننده فن معمولاً در تمامی مدل ها سایزهای مختلفی را ارائه می کنند و شما می توانید بر اساس نیاز خود، سایز مناسب را تهیه کنید. برای تعیین سایز مناسب فن باید به مدل دستگاه ماینر، منبع تغذیه آن و نیز توصیه های سازنده آن توجه کنید.

کانکتور فن

فن ها دارای کانکتورهای مخصوصی هستند که به کنترل برد ماینر و یا منبع تغذیه ماینر متصل می شوند. این کانکتورها بسته به مدل کنترل برد و ویژگی های ماینر متفاوت هستند. 

فن های 14 در 14 دارای دو نوع کانکتور هستند: 6 پین با 6 سیم، و 4 پین ATX با 6 سیم. 

کانکتور فن ماینر 6 پین 6 سیم
کانکتور 6 پین با 6 سیم

برای فن های 12 در 12 نیز  دو نوع کانکتور وجود دارد: 4 پین و 6 پین (با 6 سیم یا با 4 سیم).

کانکتور فن ماینر 4 پین
کانکتور 4 پین
کانکتور فن ماینر 6 پین با 4 سیم
کانکتور 6 پین با 4 سیم

کانکتور فن های کوچکتر نیز اغلب 2 پین، 3 پین و 4 پین هستند. (با 2 سیم، 3 سیم و 4 سیم)

کانکتور فن ماینر 2 پین
کانکتور 2 پین
کانکتور فن ماینر 3 پین
کانکتور 3 پین

بنابراین برای انتخاب کانکتور فن مناسب، باید حتماً به نوع دستگاه ماینر و کنترل برد و همچنین به نوع کانکتور منبع تغذیه آن نیز توجه کرد.

تنظیم سرعت فن ماینر

از آن جایی که دستگاه های ماینر نیازمند سرمایش زیادی هستند لازم است فن های آن ها با دور بالا بچرخند. فن های ماینر با سرعت بالای 5000 دور در دقیقه معمولاً صدای زیادی تولید می کنند. آلودگی صوتی این فن ها در اوج چرخش تا 6500 دور در دقیقه بعضاً به 75 دسی بل هم می رسد. 

در نسخه های نرم افزارهای اوریجینال کارخانه های تولید کننده ماینر، دور فن ماینر به هیچ عنوان به صورت دستی قابل تغییر نیست. بلکه کنترل برد با توجه به دمای چیپ ستِ هش بردها به صورت اتوماتیک دور فن را فرمان داده و تنظیم می کند.

گاهی برای خنک سازی ماینرها، آن ها را درون روغن مینرال قرار می دهند. این روغن رسانایی بالایی ندارد و گرمای ماینر را به خوبی انتقال داده و آن را خنک می نماید.

در ماینرهایی که به این شیوه خنک می شوند، وجود فن ضروری نیست و فرد ممکن است تمایل داشته باشد دور فن ها را کم کند. در این صورت، تنها با استفاده از نرم افزارهای اوورکلاکینگ مخصوص می توان دور فن را به صورت دستی پایین آورد.

اما اگر فرد بخواهد برای سایلنت کردن ماینر و یا قرار دادن آن در روغن مینرال، فن را از مدار خارج کند چه باید کرد؟

از آن جایی که در دستگاه های جدید کنترل برد فن ها را به صورت اتوماتیک تنظیم می کند، عملکرد فن ها توسط سنسورهای کنترل برد حس می شود. و اگر یک فن از کار بیفتد، دستگاه ارور داده و عملکرد ماینر متوقف می شود. در این صورت برای خارج کردن فن از مدار باید از سیمولاتور یا شبیه ساز فن استفاده کرد. این شبیه ساز به کنترل برد القا می کند که فن متصل است و مشکلی وجود ندارد؛ و در واقع، به نوعی کنترل برد را فریب می دهد تا متوجه قطع شدن فن نشود و دستگاه را از کار نیندازد.

این مقاله توسط تیم تولید محتوای آرمو وب به طور اختصاصی برای مجموعه ماینرفن تهیه و تنظیم شده است و تمام حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به مجموعه ماینرفن می باشد. بنابراین هرگونه استفاده و کپی برداری از این صفحه می‌بایست با ذکر منبع لحاظ گردد.

محصولات دلتا در ماینر فن

بنر ماینرفن

در صفحه اینستاگرام ما عضو شوید تا از اخبار روزانه محصولات مطلع باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *