دسته‌بندی نشده

استخراج ارز دیجیتال چیست ؟

استخراج ارز دیجیتال

ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال به فرایند تایید تراکنش‌ها در شبکه می‌گویند که با تولید سکه جدید همراه است و با CPU، کارت گرافیک یا ای‌سیک انجام می‌شود.

استخراج از معادن کاری است که انسان‌ها هزاران سال آن را انجام می‌دهند. از زمان سکونت اولیه انسان‌ها در آفریقا تا اوج امپراطوری رومی‌ها، و حتی در حال حاضر، استخراج همچنان ادامه دارد و بهترین راه رسیدن به مواد معدنی ارزشمند است.

اما همان‌طور که به علت دیجیتالی شدن جهانمان در آستانه طلوع یک انقلاب اقتصادی جدید هستیم، دیگر نیازی نیست که برای به دست آوردن طلا و الماس تیشه برداریم و شروع به کندن سنگ‌های سخت کنیم. در حال حاضر می‌توانیم این کار را به راحتی حرکت دادن دست‌ها و کلیک روی ماوس خود انجام دهیم. می‌پرسید چگونه؟ با استخراج ارز دیجیتال نگران نباشید، چون ارزهای دیجیتال از چیزی که فکر می‌کنید با ارزش‌ترند. محبوب‌ترین و پادشاه بازار ارزهای دیجیتال بیت کوین است.

۱۰ سال پیش بیت کوین ارزش چندانی نداشت اما ‌هم‌اکنون ارزش آن از بسیاری از چیزهایی که می‌توانید فکرش را بکنید هم بیشتر است. اصطلاح «استخراج ارز دیجیتال» کمی گمراه‌کننده است، چرا که شما صرفا ارزهای دیجیتال را پیدا نمی‌کنید. بلکه در طی این فرآیند به تامین امنیت شبکه بلاک چین نیز کمک می‌کنید.

عملکرد بیشتر ارزهای دیجیتال مشابه یک شبکه همتا به همتاست و تراکنش‌های این شبکه‌ها بدون نیاز به واسطه ها انجام می‌شوند. این بدان معناست که ما برای انجام تراکنش‌ها دیگر به نهاد‌های متمرکز مانند بانک‌ها یا موسسات نیاز نداریم. با این وجود شاید برای شما این سوال ایجاد شود که امنیت این شبکه‌ها چگونه تامین می‌شود.

در واقع ماینرها یا استخراج‌کنندگان این وظیفه را به عهده دارند. تراکنش‌ها در شبکه‌های ارز دیجیتال می‌توانند شامل انتقال سکه‌ بین افراد مختلف، ایجاد قراردادهای هوشمند و انواع مختلف دیگری باشند. تراکنش‌ها پس از اعتبارسنجی توسط مشارکت‌کنندگان شبکه که نود (node) خوانده می‌شوند، برای پردازش و ثبت شدن در بلاک چین باید پردازش شوند. از آنجا که هیچ نهاد مرکزی وجود ندارد که بتواند فرایند پردازش تمامی تراکنش‌ها را به تنهایی و با ضریب اطمینان بسیار بالا انجام دهد، استخراج‌کنندگان کامیپوترها و دستگاه‌های محاسباتی مخصوص خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا به انجام این فرایند کمک کنند.

زمانی که فرایند پردازش یک بلاک داده تمام شده و آن بلاک به اصطلاح استخراج می‌شود، ماینری که موفق به پردازش بلاک شده پاداشی از شبکه تحت عنوان پاداش بلاک (Block Reward) و همچنین کارمزدهای مربوط به تراکنش‌های بلاک را از آن خود می‌کند. نحوه کار کردن ارزهای دیجیتالی که شبکه‌ آن‌ها مبتنی بر استخراج است که به اصطلاح به آن اثبات کار می‌گوییم، ایجاد انگیزه اقتصادی کافی برای ماینرهاست تا بتوانند در فرآیند مورد نظر سهم خود را از تایید تراکنش‌ها دریافت کنند. هدف اصلی تایید تراکنش‌هایی است که باید در دفتر کل توزیع شده‌ای که بلاک چین نام دارد، ثبت شوند. انجام این کار شما را به بخش مهمی از شبکه تبدیل می‌کند. پاداش ماینرها به صورت سکه‌های دیجیتال برای کمکی که به شبکه‌ کرده‌اند و انرژی که دستگاه محاسباتی آن‌ها صرف کرده، در نظر گرفته می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *