دسته‌بندی نشده

انواع روش های استخراج ارز دیجیتال

روش های استخراج

برای استخراج رمزارزها چند راه مختلف وجود دارد. در اینجا به توضیح اصلی‌ترین راه‌ها می‌پردازیم. ترتیب معرفی این متدها در ادامه این مقاله بر مبنای میزان دشواری هر یک از این روش‌هاست. به‌این‌ترتیب ابتدا با آسان‌ترین روش شروع می‌کنیم؛ یعنی استخراج ابری رمزارز یا کلود ماینینگ (Cloud mining).

 

روش های استخراج ارز دیجیتال

۱ – استخراج ابری ارزهای دیجیتال

اگر به دنبال روش‌های استخراج رمزارز هستید، استخراج ابری یا کلود ماینینگ پرطرف‌دارترین راهی است که از طریق آن می‌توانید بدون زحمت به استخراج ارزهای دیجیتال بپردازید.

کلود ماینینگ فرایندی است که در آن شما میزان مشخصی پول به یک فرد (اغلب اوقات به‌جای فرد یک تشکیلات عظیم مطرح است) می‌پردازید و به‌این‌ترتیب دستگاه استخراج رمزارز وی که تحت عنوان ریگ (rig) استخراج شناخته می‌شود را اجاره می‌کنید. در واقع شما با این کار پروسه ماینینگ را به شکل اجاره‌ای انجام می‌دهید.

این اجاره برای مدت زمانی مورد توافق اعتبار داشته و در این زمان تمامی درآمدهای ریگ (منهای هزینه‌های نگهداری و هزینه برق) به کیف پول رمزارز شما منتقل می‌گردد.

افراد (یا شرکت‌هایی) که این خدمات کلود ماینینگ را عرضه می‌کنند، معمولاً از تجهیزات کلان ماینینگ و مزارع متعدد (ده‌ها یا صدها ریگ متصل‌به‌هم و با عملکرد هم‌زمان) برخوردار بوده و به‌خوبی می‌دانند که چگونه ارزهای دیجیتال را استخراج کنند.

محبوبیت کلود ماینینگ
علت محبوبیت زیاد کلود ماینینگ این است که به افرادی که پول کافی برای خرید ریگ استخراج ندارند و یا به هر دلیل علاقه‌ای به داشتن ریگ مخصوص به خود ندارند نیز امکان این را می‌دهد که خود را عضوی از دنیای رمزارزها بدانند.

برای استخراج ابری رمزارز شما دو گزینه پیش روی خود خواهید داشت. یکی استخراج رایگان و دیگری با پرداخت پول. طبیعتاً بسیاری از افرادی که به دنبال انواع روش استخراج رمزارز هستند، به‌سوی گزینه‌های رایگان تمایل بیشتری خواهند داشت. بااین‌حال، خدمات رایگان استخراج ابری معایبی نیز دارد. از جمله این معایب می‌توان به‌سرعت بسیار پایین فرایند ماینینگ، ضوابط مضاعف و… اشاره کرد. استخراج پولی رمزارز با کمک روش کلود ماینینگ معمولاً به صورت زیر انجام می‌شود:

ابتدا باید یک میزبان (هاست) استخراج ابری آنلاین پیدا کنید. سپس پلن‌های استخراجی را که این میزبان‌ها ارائه می‌کنند بررسی نمایید. معمولاً چهار یا پنج پلن گوناگون وجود خواهد داشت که بسته به قیمت خود از ارزان‌ترین تا گران‌قیمت‌ترین پلن طبقه‌بندی می‌شوند. برخی از میزبان‌ها حتی ممکن است به شما امکان ساخت سفارشی پلن کلود ماینینگ خودتان را نیز بدهند.

پس از آنکه دریافتید کدام پلن برایتان بهتر است، تنها کافی است تراکنش پرداخت اجاره به میزبان را انجام دهید؛ سپس کد کیف پول رمزارز خود را ثبت نموده و به‌این‌ترتیب نخستین گام‌های استخراج رمزارز را بردارید.

پلن‌های استخراج مختلف هر یک مبالغ گوناگونی را به‌عنوان هزینه در برداشته و تاریخ انقضای قرارداد آن‌ها نیز متفاوت است. پلن‌های استاندارد عموماً چیزی بین ۵۰۰ دلار تا ۵۰۰۰ دلار ارزش دارند و بازه زمانی آن‌ها از دو سال تا مادام‌العمر متغیر است.

معمولاً انتظار می‌رود که تا حتی حدود نیم تا یک سال پس از شروع، با شکست مواجه گردید و پس از این زمان سوددهی برایتان آغاز شود. بااین‌حال، هیچ‌کس به‌طورقطع این موضوع را نمی‌داند؛ چراکه قیمت ارزهای دیجیتال شدیداً متغیر بوده و احتمال نوسان اندک آن‌ها وجود دارد.

۲ – روش استخراج ارزهای دیجیتالی از طریق CPU

در استخراج از طریق CPU، پردازنده‌های کامپیوتر به‌عنوان ابزارهای استخراج رمزارز به کار می‌روند. این گزینه پیش‌تر به‌عنوان روشی عملی شناخته می‌شد؛ اما در حال حاضر، هرچه می‌گذرد افراد کمتری این متد را به‌عنوان متد استخراج کریپتوکارنسی برای خود برمی‌گزینند.

این موضوع چند دلیل عمده دارد. نخست آنکه استخراج به کمک CPU شدیداً کند است؛ بنابراین ممکن است مجبور باشید ماه‌ها بدون کوچک‌ترین درآمدی از استخراج سر کنید.

همچنین معمولاً استخراج با CPU اقدامی مقرون‌به‌صرفه نیست. چراکه در ازای پرداخت هزینه‌های سنگین برق و تجهیزات خنک‌کننده، تنها مقادیر اندکی پول (شاید در حد یک‌دهم این هزینه‌ها) به دست خواهید آورد. درصورتی‌که بتوانید محلی با تجهیزات سرمایشی مطلوب و هزینه برق پایین بیابید، این هزینه‌ها اندکی کاهش خواهند یافت. اما معمولاً چنین اتفاقی نمی‌افتد.

استخراج سی پی یو

پس چرا هنوز برخی از استخراج با CPU استفاده می‌کنند؟
اساساً علت این موضوع آن است که از این طریق هر فردی با یک کامپیوتر رومیزی می‌تواند عملیات استخراج را انجام دهد. برای استخراج با روش CPU تنها نیاز به یک کامپیوتر و چند برنامه برای ماینینگ خواهید داشت. اگرچه می‌توان ماینینگ را با لپ‌تاپ هم انجام داد، ولی این کار به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. چراکه لپ‌تاپ شما ظرف چند ساعت داغ کرده و ممکن است آسیب ببیند.

ازآنجایی‌که شروع به استخراج رمزارز با این روش بسیار آسان است، همه‌روزه ماینرهای تازه‌کار CPU به‌سوی این متد جلب می‌گردند. برخی از افرادی که به دنبال انواع روش استخراج رمزارز هستند، اهمیتی به جزئیات نمی‌دهند و تنها می‌خواهند این فرایند را به هر ترتیبی که شده و دراسرع‌وقت آغاز نمایند. استخراج با CPU برای این دسته از افراد انتخاب مناسبی خواهد بود.

۳ – استخراج ارزهای دیجیتالی با کمک GPU

استخراج رمزارز از طریق GPU را می‌توان محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین متد استخراج ارزهای دیجیتال دانست. برای مثال، کلود ماینرها از ریگ‌های GPU برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کنند.

همان‌طور که گفتیم این اشخاص در زمینه استخراج رمزارزها حرفه‌ای بوده و صدها، اگرنه هزارها ریگ استخراج در اختیار دارند؛ بنابراین می‌توان با اطمینان گفت که روش انتخابی آن‌ها روشی بهینه خواهد بود.

علت محبوبیت زیاد ماینینگ GPU بهره‌وری بالا و درعین‌حال، قیمت نسبتاً پایین آن است. اما اشتباه نکنید، راه‌اندازی ریگ به‌خودی‌خود معمولاً امری هزینه‌بر است؛ اما از نظر سرعت هش و نیروی کار کلی، استخراج با GPU روشی فوق‌العاده به شمار می‌رود.

ریگ‌های GPU از کارت‌های گرافیک به‌منظور استخراج رمزارزها استفاده می‌کنند. یک ریگ استخراج استاندارد از یک پردازنده، یک مادربورد، سیستم خنک‌کننده، قاب (فریم) ریگ و صدالبته چند (۸-۲ عدد) کارت گرافیک تشکیل شده است.

هزینه معمول راه‌اندازی یک ریگ استخراج GPU با عملکرد و طراحی مطلوب چیزی در حدود ۳۰۰۰ دلار خواهد بود. اگرچه این یک سرمایه‌گذاری سنگین به‌حساب می‌آید، اما در مقایسه با متدهای دیگر مانند متد استخراج با CPU سریع‌تر به سوددهی می‌رسد؛ بنابراین اگر به دنبال راه‌های مختلف استخراج ارزهای دیجیتال می‌گردید، بهتر است نگاهی به این ریگ‌ها بیندازید.

۴ – استخراج ارزهای دیجیتالی با ASIC

ای‌سیک‌ها (مدارهای مجتمع با کاربرد خاص) ابزارهای به‌خصوصی هستند که اختصاصاً به‌منظور انجام یک تسک واحد که در اینجا همان استخراج رمزارز است، طراحی شده‌اند. ASICها با قابلیت تولید دیوانه‌وار مقادیر معتنابهی رمزارز در مقایسه با رقبای خود مانند ریگ‌های GPU یا CPU محبوبیت و اعتبار زیادی را کسب کرده‌اند.

اما اگر واقعاً استخراج با ASIC تا این حد ایده آل است، چرا زودتر به آن اشاره نکردیم؟
در حقیقت، علت این موضوع آن است که استفاده از این تجهیزات موجب شکل‌گیری اختلاف‌نظرها و مجادلات زیادی در میان کاربران شده است.

مشاهده می‌کنید هنگامی که کمپانی ASIC نسخه جدید دستگاه استخراج رمزارز خود را معرفی نمود، این معرفی موجب ایجاد آشوبی در جامعه رمزارزها گردید. بسیاری از کاربران خواستار ممنوعیت کامل این دستگاه‌ها شدند. اما به چه علت؟

ازآنجایی‌که ASICها بسیار قدرتمندند، این امر امکان رقابت کاربران ریگ‌های GPU یا CPU را از نظر سرعت هش و درآمد با این تجهیزات سلب می‌کند. همچنین، ای‌سیک‌ها موجب می‌شوند که در بازار برخی رمزارزهای بخصوص مشکلاتی پدید آید. تصور کنید که بخش عمده درآمدهای رمزارزی به یک ماینر با مزرعه ASIC اختصاص یابد. در این صورت هرج‌ومرج در بازار اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

بهترین روش استخراج ارزهای دیجیتالی کدام است؟

اکنون که با نحوه و انواع روش استخراج آشنا شدید، نوبت به این پرسش می‌رسد که کدام یک از این روش‌ها از بقیه بهتر است؟

اینکه کدام متد برای شما مناسب‌تر است، به‌طورجدی تابعی از تعداد اندکی جزئیات کلیدی خواهد بود. اینکه آیا مایل به خرج کردن پول در ابتدای کار هستید؟ اگر بله، چقدر؟ آیا می‌خواهید یک ریگ استخراج مخصوص به خود داشته باشید؟ و اینکه آیا اصلاً می‌خواهید استخراج را با یک ریگ انجام دهید؟

پاسخ به این پرسش‌ها و بسیاری پرسش‌های مشابه دیگر، بهترین روش استخراج رمزارز را برای شما تعیین خواهد نمود.

به‌طورکلی، استخراج با کمک GPU و کلود ماینینگ به نظر دو گزینه بسیار محبوب به شمار می‌روند. استخراج با CPU کند و خسته‌کننده است، درحالی‌که استخراج با ASIC، بخصوص در این اواخر، ممکن است نتایجی غیرقابل‌پیش‌بینی در برداشته باشد.

اگر می‌خواهید ریگ استخراج خودتان را بسازید، در این صورت GPU انتخاب شما خواهد بود. اما اگر نمی‌خواهید هیچ هزینه‌ای برای ساخت ریگ استخراج بپردازید و یا در شروع به کار عجله دارید، می‌توانید استخراج با CPU را امتحان کنید. در همین حال، اگر مایل به ریسک‌کردن هستید و از اختلاف‌نظر ابایی ندارید، ASICها گزینه مطلوبی خواهند بود. در نهایت، اگر نمی‌خواهید با ریگ‌های استخراج یا هیچ‌گونه دستگاه دیگری سروکله بزنید، کلود ماینینگ برای استخراج رمزارزها به شما پیشنهاد می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *